vruchtgebruik eigen huis

mevrouwtje
Topic Starter

vruchtgebruik eigen huis

#1 , 29 apr 2008 12:02

Mijn man en ik gaan scheiden. We hebben een huis dat voor het huwelijk reeds op mijn naam stond, maar mijn man heeft nog een groot deel mee afbetaald. Nu is er geen lening meer op het huis.
Ik zou graag met de kinderen blijven wonen in het huis. Hij kan hiermee akkoord gaan indien ik de eigendom op naam van de kinderen zet.
Kan ik vruchtgebruik krijgen tot ik dood ben ?
Mijn man wil ook een regeling waarbij hij een vergoeding krijgt indien ik ooit een nieuwe partner heb die bij mij zou komen wonen. Hoe regel ik dit het best ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 apr 2008 19:36

U kunt een schenking doen van uw huis aan de kinderen waarbij U zich het levenslang vruchtgebruik voorbehoudt.

Het andere idee (vergoeding indien inwoner) lijkt me op het eerste zicht een overeenkomst waarvan de oorzaak in strijd is met de openbare orde en de goede zeden (en dus nietig zou zijn). Maar anderen denken misschien dat zoiets wel mogelijk is?

j.demoor

#3 , 30 apr 2008 16:13

Ik ga ervan uit dat u gehuwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

‘een huis dat voor het huwelijk reeds op mijn naam stond’ houdt bij ontbreken van inbreng in het huwelijksvermogen in dat dit huis nog steeds tot uw eigen vermogen behoort.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘mijn man heeft nog een groot deel mee afbetaald‘ houdt in dat uw eigen vermogen vergoeding verschuldigd is aan het gemeenschappelijk vermogen voor het persoonlijk voordeel dat het daaruit heeft getrokken.

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).

Omgekeerd is het gemeenschappelijk vermogen vergoeding verschuldigd aan uw eigen vermogen voor het voordeel dat het heeft getrokken uit uw eigen goederen,namelijk de bewoning van uw eigen huis.

Beide vergoedingen dienen tegenover mekaar afgewogen om het saldo te bepalen.Over dit saldo kan u dan een overeenkomst sluiten met uw man.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”