Ex bijna failliet

BeeZ
Topic Starter

Ex bijna failliet

#1 , 01 dec 2014 16:59

Mijn ex werd begin april 2011 zelfstandige vrachtwagenchauffeur. Hij kreeg van de bank een kaskrediet voor 5000 euro waarvoor ik mee borg moest tekenen. In oktober van datzelfde jaar zijn wij uit elkaar gegaan. Nu zijn we reeds 3 jaar verder en heb ik een nieuw leven opgebouwd met een pracht van een man waarmee ik onlangs een huis heb gekocht.

Onlangs heb ik echter vernomen dat mijn ex zijn zaak bijna failliet is. Wat ik heb begrepen uit wat opzoekwerk, is dat het ook een persoonlijk failliet zou betekenen omdat het een eenmanszaak is.

Hij woont officieel nog thuis (de bovenverdieping van zijn ouderlijke thuis werd omgevormd tot appartement, maar dat staat nergens zo beschreven) en wij hebben samen een dochtertje van bijna 5 waarvoor hij alimentatie moet betalen. Bovendien heeft hij sinds 3 jaar een relatie met een andere vrouw die niet bij hem woont. Wat gebeurt er met de alimentatie voor onze dochter? En moet ik dan onderhoudsgeld betalen voor hem als hij effectief failliet gaat? De schulden die hij heeft gemaakt zijn allemaal van na onze breuk.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2014 19:28

gehuwd of wettig samenwonende?

Gezien borg --- is dat kaskrediet nog openstaande ... wat waren de voorwaarden qua borg beperkt in tijd en bedrag?
Hopelijk hebt u een copie van die borgovereenkomst.

wanton

#3 , 01 dec 2014 19:34

Indien die borgstelling niet geannuleerd werd bij de scheiding, zal u aangesproken kunnen worden voor de volledige schuld van het kaskrediet, minstens de helft. Zo'n borg is gewoonlijk onbeperkt in tijd. Een clausule 'hoofdelijk en ondeelbaar' betekent dat elke ondertekenaar aansprakelijk kan gesteld worden voor de totaliteit. De bank kiest de gemakkelijkste weg. Het is dan aan de partners om er onderling komaf mee te maken. In de overeenkomst staat vermoedelijk dat buiten de hoofdsom ( 5.000 €) nog bepaalde andere sommen en kosten gewaarborgd zijn.
Voor de andere schulden van na de scheiding , bent u niet aansprakelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2014 19:59

Als uw ex effectief failliet verklaard wordt moet u dat kaskrediet niet betalen als hij verschoonbaar verklaard wordt.

BeeZ
Topic Starter

#5 , 04 dec 2014 17:48

Wij woonden wettelijk samen, maar die overeenkomst werd verbroken voordat hij die schulden maakte.

Ik heb geen kopie. Alles wat zijn zaak betrof, had ik geen zaken mee (vond hij) en mocht ik dus niet meenemen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 dec 2014 17:55

Tracht te weten te komen of dat kaskrediet nog loopt.
Aangezien u het contract hebt meegetekend als borg biedt het al of niet bestaan van een samenlevingsvorm geen enkele beperking om niet bij u aan te kloppen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”