heb ik nog rechten ?

Pinoccio
Topic Starter

heb ik nog rechten ?

#1 , 19 apr 2008 11:54

15 jaar geleden gescheiden.
tijdens huwelijk samen huis gekocht en afbetaald.
akkoord dat echtgenote in huis bleef wonen met kinderen.
nooit is er 'n vereffening van de goederen geweest.
kan ik bij overlijden van echtgenote nog aanspraak maken op deel van het huis en moet ik hier dan successierechten op betalen.
Dank voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 apr 2008 11:10

‘tijdens huwelijk samen huis gekocht’ en ‘nooit is er 'n vereffening van de goederen geweest’ houdt in dat u nog steeds medeeigenaar van het huis in onverdeeldheid bent.Bij overlijden van uw ex-echtgenote erft u van haar deel niets en bent u dan ook daarop geen successierechten verschuldigd.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen.Onderzoek vooraf zorgvuldig de tekst van ‘akkoord dat echtgenote in huis bleef wonen ’

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Pinoccio
Topic Starter

#3 , 21 apr 2008 12:28

Geachte,

Bedankt voor je duidelijk antwoord. Er is nog wel 'n probleempje. Mijn echtgenote bezat de grond waar het huis op gebouwd is reeds voor het huwelijk en zou ik dus geen aanspraak kunnen maken op mijn deel. Zij is ondertussen ook hertrouwd.

Dank voor uw antwoord.

Reclame

j.demoor

#4 , 22 apr 2008 09:46

“Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn echtgenote bezat de grond waar het huis op gebouwd is reeds voor het huwelijk’ houdt dan in dat zij enig eigenaar is van het huis.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.).

Wat het gemeenschappelijk vermogen geïnvesteerd heeft in het huis van uw gewezen echtgenote kan dit gemeenschappelijk vermogen bij echtscheiding(of daarna) terugvorderen uit haar eigen vermogen.De helft daarvan komt u dan toe.

Echter : “Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).

“Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is.”(B.W.) kan ook weerlegd worden door het verlenen van een recht van opstal krachtens de wet van 10 januari 1824.

Onderzoek of dit al dan niet gebeurde en wend u daartoe zonodig tot het gewestelijk kadaster.

Pinoccio
Topic Starter

#5 , 23 apr 2008 09:19

Bedankt voor de uitleg.

Terug naar “Echtscheiding”