verdeling bij EOT

D&I
Topic Starter
Berichten: 7

verdeling bij EOT

#1 , 12 nov 2014 15:34

Beste,
kan iemand mij wat goede raad geven over wat al of niet is toegelaten bij een EOT ?
wij zijn vijftigers - gehuwd met gemeenschap van goederen.

* is het voldoende dat we alles wat we overeenkomen gewoon op papier zetten en hiermee naar een notaris gaan of bestaat er al een mogelijkheid om dit online te starten
* kan ik eventueel vragen dat ik in de woning ( woning is volledig afbetaald) mag blijven wonen met de 2 kinderen?( 20 en 24jaar )
dit zou zijn voor een periode van max 2 jaar daar de oudste zoon in juni afstudeert en gaat samenwonen in de zomer van 2016.
uiteraard dat ik dan bv een huurvergoeding zou betalen aan mijn echtgenoot .
mag deze vergoeding dan bv verminderd worden met de alimentatie dat hij voor de kinderen zou betalen zolang deze nog studeren?
wat is een realistische alimentatie voor studenten?
* indien mijn man hiermee toch niet akkoord kan gaan , is het dan toegelaten dat we voor deze beperkte periode toch nog samen in het huis blijven wonen maar met aparte slaapkamers?
momenteel is de situatie van dien aard dat er geen ruzie is maar door verschillende steeds terugkerende voorvallen is het voor mij eigenlijk genoeg geweest. De kinderen steunen mij daar in.
* kan hij bv eisen dat we beide direct apart gaan wonen en de woning direct te koop wordt gezet?

*verdeling van de spaargelden : moet het te verdelen bedrag voor beide partners gelijk zijn of kan je dit laten afhangen van de verdeling van de andere goederen
* mijn man bezit ook een éénmanszaak met oa 2 wagens .
voor 1 wagen loopt nog een renting nog tot okt 2016. Ik heb voor die renting moeten meetekenen. is het correct dat indien hij de betalingen zou staken , de bank de aflossing bij mij kan komen opeisen?
kan ik bv aan hem vragen dat het bedrag dat de aflossingen nog vertegenwoordigen op een aparte rekening wordt gezet en dat dat bedrag daar geparkeerd blijft tot de renting is afgelopen en nadien zal worden verdeeld?
*kan ik mezelf na de scheiding van dit rentingcontract laten schrappen of behoort dit niet tot de mogelijkheden?
* wat met de inkomsten uit de éénmanszaak , nu of tijdens de procedure?

ongetwijfeld zullen er nog wel vragen volgen maar voorlopig zijn deze de belangrijkste

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 nov 2014 11:24

“Art.1287.De echtgenoten die besloten hebben tot echtscheiding door onderlinge toestemming over te gaan, moeten hun wederzijdse rechten waaromtrent het hun evenwel vrijstaat een vergelijk te treffen, vooraf regelen. Zij kunnen vooraf een boedelbeschrijving doen opmaken overeenkomstig Hoofdstuk II - Boedelbeschrijving van Boek IV. In dezelfde akte moeten zij vaststellen wat zij zijn overeengekomen met betrekking tot de uitoefening van de rechten bedoeld in de artikelen 745bis en 915bis van het Burgerlijk Wetboek, voor het geval één van hen zou overlijden vóór het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding definitief wordt uitgesproken. Een letterlijk uittreksel van de akte, waaruit het bestaan van die overeenkomsten blijkt, moet, voor zover zij betrekking heeft op onroerende goederen, overgeschreven worden op het hypotheekkantoor van het rechtsgebied, waarbinnen de goederen gelegen zijn, op de wijze en binnen de termijnen bepaald bij artikel 2 van de hypotheekwet van 16 december 1851, gewijzigd bij de wet van 10 oktober 1913.
Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:
1° de verblijfplaats van elk van beide echtgenoten gedurende de proeftijd;
2° het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderen en het recht op persoonlijk contact zoals bedoeld in artikel 374, § 1, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek) wat betreft (de minderjarige ongehuwde en niet ontvoogde kinderen waarvan beide echtgenoten de ouders zijn, de kinderen die zij hebben geadopteerd en de kinderen van een van hen die de andere heeft geadopteerd), zowel gedurende de proeftijd als na de echtscheiding;
3° de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen, onverminderd de rechten hen door Hoofdstuk V van Titel V van Boek I van het Burgerlijk Wetboek toegekend;
4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake. Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen), kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter. Uitgezonderd indien de partijen uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de bevoegde rechter, op vordering van een van de partijen, de in de bepaling onder 4° van het eerste lid bedoelde uitkering later verhogen, verminderen of afschaffen, indien, ingevolge nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen, het bedrag ervan niet meer is aangepast.”(Gerechtelijk Wetboek)

Op Google vindt u ongetwijfeld modellen en mogelijkheden tot online opstellen van uw overeenkomst,al dan niet tegen betaling.

* ‘kan ik eventueel vragen dat ik in de woning ( woning is volledig afbetaald) mag blijven wonen met de 2 kinderen?...‘ : Jullie kunnen dit overeenkomen
* ‘indien mijn man hiermee toch niet akkoord kan gaan , is het dan toegelaten dat we voor deze beperkte periode toch nog samen in het huis blijven wonen maar met aparte slaapkamers? ’ : art.1291bis e.v. Gerechtelijk Wetboek vereisen ‘feitelijke scheiding’
* ‘kan hij bv eisen dat we beide direct apart gaan wonen en de woning direct te koop wordt gezet?’ : hij kan slechts eisen uit onverdeeldheid te treden inzake huis,spaargelden en andere goederen nadat u gescheiden bent
* mijn man bezit ook een éénmanszaak met oa 2 wagens . voor 1 wagen loopt nog een renting nog tot okt 2016. Ik heb voor die renting moeten meetekenen. is het correct dat indien hij de betalingen zou staken , de bank de aflossing bij mij kan komen opeisen? : dit is correct en laten schrappen vereist akkoord van de uitlener.
* wat met de inkomsten uit de éénmanszaak , nu of tijdens de procedure? : die inkomsten blijven gemeenschappelijk vermogen tot na de echtscheidingsbeslissing die inzake goederen terugwerkt tot het proces-verbaal ter uitvoering van art.1292 Gerechtelijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”