Ex komt de kinderen halen zoals hij wil

meljon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex komt de kinderen halen zoals hij wil

#1 , 05 nov 2014 10:56

Beste

Ik heb een vraagje ivm mijn ex.
Dit weekend is het normaal gezien zijn weekend om de kinderen te komen halen maar nu wil hij zoals het zijn nieuwe vriendin goed uitkomt.
Zij is ziek en moet geopereerd worden hierdoorhij wil maar 1 kind meenemen en de andere bij mij laten zodat hij het hele weekend in het ziekenhuis kan blijven bij haar omdat 1 zoon 6jaar en de andere 3jaar.
Ik vind dit erg voor mijn jongste zoontje omdat hij graag bij zijn papa gaat.
Wat kan ik doen als hij vrijdag maar 1 wil meenemen.
Er is een vonnis.

Hopelijk kan iemand me helpen

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 05 nov 2014 11:28

Dat is een lastige.
Twee optie, de ene al wat mooier dan de andere:
- u geeft 1 kind mee en gaat daarna naar de politie met het andere kind om melding te maken dat uw ex niet om zijn kind gekomen is. Een melding doet op zich niets, maar als er later toch een rechtszaak zou komen, voor eender wat, heeft u wél bewijs dat uw ex zomaar zijn zin doet.
- u geeft geen enkel kind mee. Moest uw ex dan naar de politie gaan om klacht neer te leggen en de politie contacteert u, zegt u doodleuk dat u thuis bent en hij de kinderen zeker en vast mag komen halen. U zet hem dan voor het blok.

Juridisch gezien is optie 1 de beste, maar moederhartelijk gezien zou ik toch voor 2 gaan. Ik begrijp heel goed dat je niet aan je kind wil en kan uitleggen waarom hij niet naar papa mag.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 05 nov 2014 13:10

Je mag NOOIT weigeren het kind mee te geven aan de ouder die daar recht op heeft.

Hierop staan gevangenisstraffen van acht dagen tot een jaar en geldboete van 156 EUR tot 6.000,00 EU (432 Sw.).

Gelieve dan ook geen adviezen te verstrekken die ingaan tegen de wet.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Mariette

#4 , 05 nov 2014 13:31

Men kan niet "het hele weekend" in een kliniek blijven. Er zijn bezoekuren; Tijdens het weekend wordt er bij mijn weten niet standaard geopereerd.

Misschien kan hij gewoon ZIJN kinderen komen ophalen, maar ten uitzonderlijke titel even terugbrengen (allebei) als hij naar de kliniek gaat?

meljon
Topic Starter

#5 , 05 nov 2014 13:40

Beste

Bedankt voor de antwoorden.
Mariette de afstand is te groot om dit te doen.zijn vriendin wordt vrijdag geopereerd.
Hij zegt dat ze te wild zijn samen dus in een ziekenhuis gaat dit niet.
Hij wilt maar 1 kind mee.zodat hij zijn vaderrol toch vervul zegt hij.
Maar wat moet ik dan doen.zoals hij het wilt en nadien naar de politie.
Wil wel in mijn recht zijn.
Ik weet dat hij niet verplicht is om ze te komen halen maar ik ben wel verplicht om ze mee te geven.
Nog een probleem hij houdt zich nooit aan de uren.soms is hij 2uur te vroeg soms 2uur te laat.kan ik hier iets aan doen?
Bedankt voor het lezen.

Turaki

#6 , 05 nov 2014 13:57

Als hij te vroeg is, laat u hem wachten. Is hij te laat (pakweg 15 minuten) doet u een melding bij de politie (meldingsnummer opvragen) zodat u bewijs heeft dat u wel thuis was en bereid om de kinderen mee te geven, en gaat u dan met de kinderen naar de film (GSM uit, dus onbereikbaar). U kan niet verplicht worden vroeger thuis zijn of langer thuis te wachten buiten de uren die in het vonnis staan.

Mariette

#7 , 06 nov 2014 08:44

Het probleem is dikwijls dat men andere aktiviteiten heeft gepland als de kinderen niet thuis zijn. Deze kunnen dan niet worden uitgevoerd omdat vb. de papa de kinderen pas twee uur later komt ophalen. Ook het te laat terugbrengen kan een hoop frustratie met zich meebrengen, vb. als men een zondagactiviteit heeft onderbroken om toch maar op tijd thuis te zijn, waarna men dus twee uur mag wachten.

Ik heb dit indertijd opgelost door de kinderen vrijdagnamiddag na school te laten ophalen door vader en ze op maandag door vader terug naar school te laten brengen. Die uren werden wel gerespecteerd (omdat er derde personen bij betrokken waren).

meljon
Topic Starter

#8 , 06 nov 2014 10:29

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga zien wat mijn ex vrijdag ga doen.
Als hij maar 1kind mee neem dan laat ik hem doen en ga ik nadien naar de politie om melding te maken.
Marriete dit is een goed idee maar het probleem is dat hij nooit op tijd ga zijn ivm zijn werk wonen redelijk ver van elkaar.soms begint hij om 5uur en heeft hij soms gedaan om 18uur.anders was dit goed.

Bedankt

meljon
Topic Starter

#9 , 08 nov 2014 06:48

Even een update ivm gisteren.
Mijn ex is gekomen met de intentie van 1 zoon mee te nemen maar toen hij zag hoe verdrietig de jongste was kon hij het niet over
Hart krijgen en dus heeft hij ze alle twee mee genomen.
Kindjes super blij en ik ook omdat geen enkel verdrietig was.
Nog allemaal bedankt voor jullie advies en een prettige weekend.

Franciscus

#10 , 08 nov 2014 18:18

Raar, hoe komt het dan dat de mensen bij de politie vertellen dat ze van hun advocaat de kinderen NIET moeten meegeven, ook als at in het vonnis staat.

Reden?????

meljon
Topic Starter

#11 , 08 nov 2014 22:51

Beste franciscus. Begrijpt niet wat u bedoeld.
Heeft het iets te maken met wat ik gezegd heb?
Grts

Terug naar “Echtscheiding”