HELP!

weerde
Topic Starter

HELP!

#1 , 31 mar 2008 23:57

een weekje geleden kreeg men moeder een telefoon van een onbekende

je man heeft een minares...

die zelfde dagvertrok mijn vader naar zijn nieuwe vriendin
met kleren EN de sleutel van de bankkluis vertrok hij.

nu een weekje later laat hij niets weten en hij zit daar dus en wij zitten met volle vragen

wat met het huis?
wat met de kosten?

men moeder werkt parttime maar heeft wel alle huishouden gedaan
men vader is zelfstandig.

wat kunnen we doen en aan wat kunnen we ons verwachten.
men mama wil vrede, ik wil ook vrede maar ik wil ook onze rechten weten

ik werk reeds maar woon nog in het ouderlijk huis..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 apr 2008 10:45

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Blijkbaar is minstens de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord.

U kan dus best ONVERWIJLD dringende voorlopige maatregelen vorderen.Die maatregelen staan geen verzoening in de weg en verstevigen uw latere onderhandelingspositie.

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is...§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding...”(B.W.).

‘feitelijke scheiding’ moet bevestigd zijn door inschrijving in het bevolkingsregister.Bewijs van FOUT is dus niet vereist.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van uw jongste echtelijke woonplaats.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

bemiddelaar

#3 , 02 apr 2008 11:01

Ik ben het niet volledig eens met J. Demoor dat een regeling via de vrederechter automatisch uw onderhandelingspositie verstevigt. Ik ervaar dat dit regelmatig tot gevolg heeft dat de latere onderhandelingen hierdoor moeilijker verlopen ...

Uw moeder kan ook een andere weg inslaan en ervoor kiezen om de hulp van een bemiddelaar in familiezaken in te schakelen. Deze onafhankelijke persoon kan jouw ouders helpen om tot de nodige afspraken te komen en waakt er ook over dat beiden volledig geïnformeerd zijn alvorens ze beslissingen nemen op maat van hun concrete situtaie. Ze kan er zowel voor kiezen om apart eerst info in te winnen bij die bemiddelaar als om dit voor te stellen aan jouw vader en onmiddellijk samen een afspraak te maken.

De bemiddelaar in familiezaken kan zowel ingeschakeld worden om afspraken te maken n.a.v. het apart wonen (zonder dat er van een echtscheiding sprake is). Maar hij kan ook ingeschakeld worden om tot afspraken te komen met het oog op de echtscheiding.

Adressen van bemiddelaars vind je via www.juridat.be/bemiddeling.

Op www.ius.be vindt u onder het luik "familie" meer informatie omtrent bemiddeling.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”