Spaarrekening

Bounce
Topic Starter

Spaarrekening

#1 , 05 sep 2014 12:59

Mijn echtgenoot en ik zijn gehuwd zonder contract. Hoewel ik niet thuis ben in juridische termen geloof ik dat we dan onder de categorie 'gemeenschap van goederen' vallen.

Wilt dit zeggen dat mijn echtgenoot ook iets te zeggen heeft over mijn persoonlijke spaarrekening, die enkel op mijn naam staat? Stel dat ik een grote som wil uitlenen of schenken aan een familielid, mag ik dat dan doen zonder zijn medeweten?
En in geval van scheiding, ben ik dan verplicht om de helft van mijn spaarrekening aan hem af te staan?

Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 sep 2014 14:16

Tenzij u kunt bewijzen dat het geld van die spaarrekening reeds van voor het huwelijk in uw bezit was of dat u het hebt geërfd tijdens het huwelijk is de helft daarvan eigendom van uw echtgenoot.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2014 14:19

Of dit geld van u persoonlijk is, dan wel van de huwgemeenschap, hangt af van waar het geld komt. Had u dit voor het huwelijk of is dit een erfenis: persoonlijk. De intresten vallen wel in de gemeenschap. Gespaarde inkomsten: gemeenschap.

U doet met dat geld wat u wil.

Als het van de gemeenschap is kan uw echtgenoot in bepaalde gevallen de nietigverklaring van de rechtshandeling vorderen (bijvoorbeeld een schenking) en bij scheiding dient u dan de helft aan uw echtgenoot te betalen.

Reclame

Bounce
Topic Starter

#4 , 05 sep 2014 14:44

Het gaat grotendeels om een schenking aan mij gegeven door mijn grootvader.
Ik zou op mijn beurt een bedrag willen schenken of lenen aan mijn zus.
Ik zou dit dus gewoon kunnen maar achteraf kan mijn echtgenoot hier nog zijn deel van opeisen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2014 15:37

Als u kan bewijzen dat het een schenking van uw grootvader aan u is, is dit persoonlijk en moet u hiervan niets aan uw echtgenoot.

alicem

#6 , 05 sep 2014 15:47

Inderdaad, u hebt geld op het het volgende:
- het bedrag dat op de spaarrekening stond op de dag van het huwelijk
+ elke overschrijving van een externe rekening, waarvan u schriftelijk kan bewijzen dat het een schenking is aan u persoonlijk.

Al de rest is deel van de gemeenschap, inclusief de interesten.

a162378

#7 , 05 sep 2014 16:17

Alicem, ik denk dat we moeten toevoegen dat enkel schenkingen van na het huwelijk in aanmerking komen.

wanton

#8 , 05 sep 2014 17:18

Alicem, ik denk dat we moeten toevoegen dat enkel schenkingen van na het huwelijk in aanmerking komen.
Waarom? Dit principe geldt voor ALLE schenkingen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

a162378

#9 , 05 sep 2014 17:48

Wanton, vergist u zich niet?

Stel de spaarrekening houder krijgt een schenking van 100000 euro voor het huwelijk.
Stel er staat 100000 euro (van die schenking) op de rekening op de dag van het huwelijk.
Stel er staat nu 120000 euro op de rekening.

Als ik Alicems formule toepas, dan is het volgende deel geen deel van de gemeenschap
= 100000 (bedrag op dag huwelijk) + 100000 (schenking van voor huwelijk)
= 200000

Dat lijkt me niet te kloppen, vandaar mijn opmerking...

roharro

#10 , 05 sep 2014 19:11

Wanton, vergist u zich niet?

Stel de spaarrekening houder krijgt een schenking van 100000 euro voor het huwelijk.
Stel er staat 100000 euro (van die schenking) op de rekening op de dag van het huwelijk.
Stel er staat nu 120000 euro op de rekening.

Als ik Alicems formule toepas, dan is het volgende deel geen deel van de gemeenschap
= 100000 (bedrag op dag huwelijk) + 100000 (schenking van voor huwelijk)
= 200000

Dat lijkt me niet te kloppen, vandaar mijn opmerking...
Waarom zou hetzelfde bedrag tweemaal meetellen??????
Het bedrag op de dag van het huwelijk is, in uw voorbeeld, de schenking.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

a162378

#11 , 05 sep 2014 21:21

Lees alstublieft eens de volledige thread.
Natuurlijk klopt mijn voorgestelde berekeningswijze niet, dat is juist mijn punt.
Mijn bewering van 05 sep 2014 15:17 is dus juist en voor de rest is het nutteloos hier nog verder op in te gaan.

Terug naar “Echtscheiding”