Bezoekrecht

Rene
Topic Starter

Bezoekrecht

#1 , 29 mar 2008 18:29

Nu is onze (v)echtscheiding vorige maand definitief na bijna 3,5 jaar procedure. Sinds de eerste dag had ik bezoekrecht volgens vonnis. Maar telkens als ik mijn zoon ga halen zijn er problemen. Ik krijg hem niet mee, ik moet hem vroeger terugdoen, ...
Heb al dikwijls klacht neergelecht bij politie. Onlangs bij Parket geweest om te kijken wat er van die klachten terecht gekomen is.
Oude klachten niet meer te vinden (vuilbak?) en jongste klachten nog niet toegekomen.
Op de rechtbank van eerste aanleg (die het vonnis bezoekrecht uitsprak) weten ze niet wat zeggen of doen.

Wat moet ik doen om mijn zoon te kunnen zien zonder problemen? Hij is ondertussen 15j.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 30 mar 2008 09:50

Schakel de hulp in van een ouderschapsbemiddelaar. Deze kan samen met de ouders nagaan wat de oorzaak van de moeilijkheden is en samen met jullie zoeken naar oplossingen die rekening houden met iedereen.

Een bemiddelaar kan je vinden via
www.juridat.be/bemiddeling
www.bemiddelingvzw.be
www.caw.be

j.demoor

#3 , 31 mar 2008 14:28

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen...“(Sv.=Wetboek Strafvordering).

Leg telkens klacht neer bij de politie en eis kopie van het proces-verbaal.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3...De benadeelde...wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

INDIEN u de zaak niet-strafrechtelijk maar voor de burgerlijke rechtbank wil afhandelen,dan geldt “Art.870.Iedere PARTIJ moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.“(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Uw verzameling proces-verbalen zijn zulk bewijs.Voor de burgerlijke rechtbank kan u tevens het opleggen van een dwangsom vorderen voor elke latere schending van het bestaande vonnis inzake ouderlijk gezag.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”