mijn zoontje van 9 haat het om naar zijn papa te gaan...

westie
Topic Starter

mijn zoontje van 9 haat het om naar zijn papa te gaan...

#1 , 21 mar 2008 22:23

ik ben een 32 jarige gescheiden vrouw en heb een zoontje van 9. ik ben al 7 jaar gescheiden en mijn zoontje is NOOIT graag naar zijn papa gegaan,maar het laatste jaar loopt het de spuigaten uit... hij is een heel emotioneel kind altijd geweest,maar door de vele ruzies die hij bij zijn vader en diens vriendin meemaakt is hij enorm angstig geworden...het is nu vandaag vrijdag en de paasvakantie staat voor de deur elk kind zou hiervan moeten kunnen genieten maar hij niet,er gaat maar 1 zin in zijn hoofd om en dat is dat hij nu maandag voor een week naar zijn vader moet...het eerste wat hij s morgens zegt als hij wakker wordt is dat hij niet naar zijn vader wil...wij zijn gescheiden met onderlinge toestemming en we zijn toen overeengekomen dat hij elk weekend 1 nacht bij hem blijft,alsook elke woensdag...ik zie aan mijn zoontje dat hij dit niet meer aankan,hij is angstig en heeft totaal geen concentratie op school...hij wil niet meer gaan. mijn ex is ook heel agressief vooral naar vrouwen toe,in ons huwelijk heeft hij mij vaak geslaan en dit gebeurt nu opnieuw met zijn nieuwe vriendin. zij heeft al dikwijls klacht neergelegd bij de politie maar gaat telkens terug naar hem dus...een tijdje geleden heb ik mijn ex verteld dat onze zoon niet graag naar hem kwam en dat hij daar iets aan moest beginnen te doen ,hij heeft toen een half uur tegen mijn zoontje zitten wenen en maar vragen waarom dat dat kind zijn vader niet meer graag zag!!! mijn zoontje is dat weekend volledig overstuur naar huis gekomen...kan iemand mij alsjeblieft raad geven want weet echt niet meer wat te doen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 mar 2008 09:42

“Art.387bis.In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(Burgerlijk Wetboek).

Zolang de jeugdrechtbank de huidige beschikkingen niet gewijzigd heeft geldt:
“Art.432.§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(Strafwetboek).

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”