onherstelbare ontwrichting

jo-drie
Topic Starter

onherstelbare ontwrichting

#1 , 21 mar 2008 20:36

Hallo,

Ik ben 27 jaar getrouwd, mijn vrouw is huisvrouw en we hebben één zoon, welke nog bij ons woont en een eigen inkomen heeft.

Enkele jaren geleden is mijn vrouw in contact gekomen met mensen die zich bezig houden met het paranormale. Mijn vrouw was direct gefascineerd en heeft sindsdien verschillende paranormale cursussen gaan volgen. Ondertussen, enkele jaren later, herken ik mijn vrouw niet meer, ze lijkt wel gebrainwashed en leeft in een fantasie wereld.

Sinds enkele maanden krijgt ze “zogezegde” ingevingen en ziet ze in kaartleggingen, dat ik een verhouding zou hebben met een andere vrouw, waarbij ik onlangs een kind verwekt heb. Dit is uiteraard je reinste onzin, maar daarbij komt nog dat ze haar verhaal ook aan kennissen gaat vertellen.

Ik word van heel de situatie knettergek en ons huwelijk is ondertussen dermate ontwricht dat langer samenwonen geen optie blijft. Ik heb haar al voorgesteld om in EOT te scheiden, maar daar wil ze niet van weten.

Ik stel me nu de vraag of de feiten welke zich afspelen voldoende zijn om eenzijdig een scheiding aan te vragen wegens onherstelbare ontwrichting ?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 mar 2008 09:40

“Art.229....§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig *artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek.”(Burgerlijk Wetboek).

* “Art.1255...§ 2. Indien de echtscheiding gevorderd wordt door één van de echtgenoten met toepassing van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek, spreekt de rechter de echtscheiding uit als hij vaststelt dat de partijen sinds meer dan één jaar feitelijk gescheiden zijn.Als de partijen niet langer dan een jaar feitelijk gescheiden zijn, stelt de rechter een nieuwe zitting vast. Deze heeft plaats op een datum die onmiddellijk volgt op het verstrijken van de termijn van een jaar, of een jaar na de eerste zitting. Tijdens deze zitting spreekt de rechter de echtscheiding uit indien een van de partijen erom verzoekt.”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan dus nu reeds echtscheiding vorderen op grond van art.229,§3 alhoewel er nog geen jaar feitelijke scheiding is.

“Art.1256.Op ieder ogenblik kunnen de partijen de rechter verzoeken hun overeenkomsten te homologeren over de voorlopige maatregelen met betrekking tot de persoon, het levensonderhoud en de goederen van de echtgenoten of van hun kinderen.
Hij kan weigeren de overeenkomst te homologeren als deze duidelijk in strijd is met het belang van de kinderen.
Bij gebrek aan een overeenkomst of in geval van een gedeeltelijke overeenkomst wordt de zaak, op verzoek van één van de partijen, verwezen naar de eerst nuttige zitting van de zaken in kort geding, voor zover deze nog niet is ingeschreven op de rol van de zaken in kort geding. Artikel 803 is van toepassing.”(Gerechtelijk Wetboek).

Tijdens deze zitting kan u voorlopige maatregelen vragen zoals,schorsing van de samenwoningsplicht en gebruik van de echtelijke woning.Het nieuwe verblijf ingevolge feitelijke scheiding dient aangegeven aan de gemeentelijke bevolkingsdienst en later bevestigd door een woonstattest.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”