uitkoop woning

Hopenlie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

uitkoop woning

#1 , 23 jun 2014 16:43

Beste,

Kan iemand mij de wijze van berekening geven bij uitkoop van een woning, waar beide partners een eigen, verschillende inbreng hebben gehad.

Tot zover ben ik geraakt :

Geschatte waarde van het huis min overblijvende lening / 2 = deel dat je aan je partner moet bij uitkoop

Indien partner X (diegene die de woning zal houden en uitkopen) 30.000 euro heeft ingebracht
partner Y (die wordt uitgekocht) 5000 euro eigen inbreng heeft.

Hoe verloopt dit dan?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 23 jun 2014 21:56

Druk de eigen inbreng uit in een percentage van de aankoopprijs (alle kosten inclusief). Dit percentage van de verkoopprijs verminderd met verkoopskosten is voor elkeen (in de veronderstelling dat na terugbetaling van de lening nog voldoende overblijft - zoniet saldo proportioneel verdelen : met 30k en 5k dus 6€ voor 1€). Van hetgeen overblijft elk de helft (als er dus nog overblijft)

Als er meer geleend werd dan de aankoopprijs (alle kosten inclusief) verminderd met 35000€ dan werd een deel van die 35000€ voor andere zaken gebruikt - bv auto.

alicem

#3 , 23 jun 2014 22:11

(verwijderd)
Ik ben niet zeker van mijn antwoord, en daar zijn ook wel enkele herzieningen gebeurd blijkbaar. Waarschijnlijk is Sirku correct.
Laatst gewijzigd door alicem op 24 jun 2014 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

moonlady

#4 , 24 jun 2014 13:25

ik vind het ook eerlijk indien de eigen inbreng wordt uitgedrukt in procent. indien je 15 jaar geleden 30.000€ inbracht en de andere partij slechts 5.000€. Indien je deze bedragen niet in % uitdrukt en ieder zijn eigen inbreng gewoon teruggeeft, is dat niet eerlijk. Dan zou de partij die 30.000€ inbracht in dit geval benadeelt zijn. Indien je de eigen inbreng in % uitdrukt, dan zal dit bedrag meegestegen of gedaald zijn met de huidige waarde van de woning. En dat is de eerlijkste manier.

Sirkii

#5 , 25 jun 2014 20:14

Speelt ook opgekeerd: bv bij een auto verdeel je navenant de percentages bij aankoop op de (veel lagere) verkoopswaarde. Als het geld gewoon opgeleefd werd in ongelijke delen dan is het geld weg.

Hopenlie
Topic Starter

#6 , 01 aug 2014 00:56

Ben niet echt mee in dit verhaal.

Concreet:

Huis 1.5 jaar oud
Lening overblijvend van 319.000 euro
Geschatte waarde huis 350.000 euro
Inbreng partij 1 : 30.000 euro (kan bewezen worden aan de hand van facturen) dus 8.57% van de geschatte waarde
Inbreng partij 2 : 5000 euro( weet niet of dit bewezen kan worden, ma zal ervan uitgaan van wel) dus 1.43% van de geschatte waarde.

Maar hoe weet ik nu hoeveel overblijft om te betalen?

alicem

#7 , 01 aug 2014 10:17

Ik heb mijn vorig antwoord verwijderd, omdat bij navraag bleek dat verschillende notarissen verschillende implementaties geven bij een verdeling/vereffening. Eigenlijk een schande.

Dit is op zich al een speciaal geval, omdat er geen aangroei is maar verlies. 35.000 inbreng + lening van 320.000 = 355.000 en het huis is 'maar' 350.000 waard.

Visie 1:
- interesten op kapitaal zijn gemeenschappelijk
- daardoor kan enkel de initiele inbreng in rekening worden gebracht, niet de aangroei tijdens het huwelijk, vermits die in de gemeenschap valt.
In jouw geval
- huis wordt verkocht : 30.000 euro blijft in gemeenschap
- partij 1 krijgt inbreng terug, zijnde 30.000 euro
- partij 2 krijgt inbreng terug, zijnde 5.000 euro
- er is een schuld in de gemeenschap van 5000 die gelijk wordt verdeeld: ieders 2.500 euro.
- dus netto ontvangt partij 1: 27.500 euro
- ontvangt partij 2: 2.500

Visie 2:
- aangroei/verlies van eigen inbreng in de gemeenschap is eigen (dit strookt niet met de wetgeving, voor zover ik kan zien).
- vermits er 30.000 in de gemeenschap overblijft
- eigen inbreng van partij 1 = 30.000
- verlies van partij 1: 5000 * 8.57% = 428 euro
- eigen inbreng van partij 2 - 5.000
- verlies van partij 2: 5000 * 1.43% = 71 euro
- verlies van gemeenschap: 5000 * 90% = 4500 euro, wordt gedeeld door 2

dus netto :
- partij 1 : eigen inbreng + winst/verlies eigen inbreng + helft winst/verlies gemeenschap = 30000-428-4500/2 = 27322
- partij 2 : eigen inbreng + winst/verlies eigen inbreng + helft winst/verlies gemeenschap = 5000-72-4500/2 = 2678

Als dit de echte cijfers zijn, zou ik niet teveel tijd steken in een verschil van 178 euro. Als de notatis hier te lang moet over nadenken ben je een veelvoud kwijt.

scorpioen

#8 , 01 aug 2014 12:22

Waarde huis: 350.000
Lening 319.000

De partij die de woning koopt moet 31.000 aan de gemeenschap.
De gemeenschap moet 30.000 aan A en 5.000 aan B

Het geld van de woning volstaat hiervoor niet. Maar de gemeenschap heeft misschien meer dan alleen het huis? (meubels, auto, rekeningen ....) en kan daarmee de rest betalen.

alicem

#9 , 01 aug 2014 12:34

Dus scorpioen, je bent ook van mening dat visie 1 moet worden toegepast. Winst of verlies op de waarde van het huis wordt niet proportioneel verdeeld op basis van de inbreng, maar komt enkel toe aan de gemeenschap. Ik deel deze mening, maar ik heb hier velen (en ook rechters) daar anders over zien oordelen.
Wat nu "eerlijk" is, laat ik in het midden.

scorpioen

#10 , 01 aug 2014 14:18

Winst of verlies op de waarde van het huis wordt niet proportioneel verdeeld op basis van de inbreng, maar komt enkel toe aan de gemeenschap.
Voor winst is de toestand anders.

Burgerlijk Wetboek. Art. 1435
De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.

PIGNOLET, D., La revalorisation des récompenses au sens de l’article 1435 du Code civil Act. dr. fam. 2012, liv. 3, 70-74 schrijft hierover
Dans certains cas et faisant ainsi exception au principe du nominalisme, la loi, plus précisément l’art. 1435 C. civ., stipule que le montant de la récompense
peut être supérieur (et jamais inférieur) au montant de la somme d’argent dépensée.
(nooit kleiner dan de inbreng, ik onderlijn)

alicem

#11 , 01 aug 2014 15:41

Het gaat inderdaad net over dit artikel. Het zegt dat het nooit kleiner kan zijn dan de inbreng, dat is duidelijk. Maar het bepaalt ook niet dat het proportioneel moet verdeeld worden. Of lees ik dit verkeerd ?

scorpioen

#12 , 01 aug 2014 16:23

"dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed"

DECLERCK, C., Hoe moeten vermogensverschuivingen tussen ex-partners worden gewaardeerd? T.Fam. 2013, afl. 7, 178-180 geeft het volgende voorbeeld:

U bent gehuwd onder een gemeenschapsstelsel en investeert 75.000 EUR geërfde gelden in de aankoop van een gemeenschappelijke vakantiewoning
(aankoopprijs 100.000 EUR). Twintig jaar later volgt de echtscheiding. De woning heeft dan een waarde van 400.000 EUR. Bij de opmaak van de vergoedingsrekeningen is het gemeenschappelijk vermogen een vergoeding van 300.000 EUR verschuldigd aan het eigen vermogen van de echtgenoot die heeft geïnvesteerd in de vakantiewoning.

alicem

#13 , 01 aug 2014 17:18

ok, ik begrijp nu de verschillende visie bij winst en verlies.
Bij winst wordt er proportioneel verdeeld.
Bij verlies wordt het verlies gelijkmatig verdeeld, na uitbetaling van het initiële bedrag.
(ik ken dus al 1 notaris, waarbij dit volledig fout zat)

Terug naar “Echtscheiding”