Rechten van een ongehuwde vader

Turaki

Re: Rechten van een ongehuwde vader

#16 , 17 jul 2014 23:32

Politie zal, als er geen vonnis is, nooit meer doen dan trachten te bemiddelen, aangezien zij geen enkele bevoegdheid hebben. Indien er een vonnis is, zullen zij niet meer doen dan vaststellen dat dit niet nageleefd wordt. Buiten de aanmaak van een papieren dossier, en eventuele ontmijning van de situatie, heeft het bellen van de politie dus geen enkel onmiddellijk voordeel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
joppe_superheld

#17 , 17 jul 2014 23:54

Onmiddelijk niet nee. Maar zij zullen wel altijd een vaststelling doen. Daarom zou ik TS willen aanraden om, indien de moeder nogmaals weigert, de politie toch in te schakelen. Zo heeft vader later bewijs in handen. en idd, ze zullen proberen te bemiddelen ;) En daar wil ik op doelen.

Aan TS: Wat uw ex doet keur ik helemaal niet goed, laat me daar duidelijk in zijn. Toon daarom dat u de 'gemakkelijke ouder' bent. Dit klinkt misschien een beetje smerig maar... zo zal uw ex later overkomen als 'de conflict zoekende ouder', wat nefast is voor haar indien er een rechtszaak van komt. U heeft recht op uw kind, en omgekeerd heeft uw kind recht op u. En zij ontneemt in deze situatie de rechten van haar kind. -Nou ja, u mag haar wel bezoeken, en ze zet u niet voor de deur.. - U kan sterk staan ( en dat staat u zelfs al ), maar laat u niet misleiden door de drang van 'ik moet en ik zal!'.

en dat laatste wat ik net zei, probeerde ik te bereiken met mijn vorige berichten ;) Vraag een regeling in kortgeding aan, maar laad u niet uit het lood slaan. Blijf proberen om uw kind zoveel mogelijk te zien, en indien de moeder weigert, zorg dat dit word vastgesteld.
Als je met je kindje weggaat, toon je dan bereid om haar na een paar uur al terug te brengen. Ik weet het, niet zo leuk. U wil haar ook immers bij u hebben. Maar zo blijf je wel de 'bemiddelende' ouder. Zorg dat je dit bvb bespreekt via mail met uw ex, zo heeft u het zwart op wit.

Ik hoop dat jullie er snel uitkomen, en dat je je dochtertje toch nog mee naar huis krijgt.

duma

#18 , 18 jul 2014 12:52

1) De vader en de moeder hebben inderdaad evenveel recht op het kind. Dat verandert niet, alleen zal de rechter in hun plaats beslissen, als ze er onderling niet uitkomen, wanneer het kind bij wie verblijft.
2) Geen een van de twee heeft het recht om het kind te gaan 'halen', als je met halen bedoelt 'weghalen onderdwang'. als je daarmee bedoelt: om aan te bellen en te vragen om het kind mee te nemen: dat kan iedereen. En geen enkele ouder is op deze moment verplicht om het kind aan de andere ouder mee te geven.
3) De politie heeft hier NIETS mee te maken. Er is geen vonnis, dus voor de politie is er geen regeling, geen ontvoering, geen mogelijkheid tot klacht, want BEIDE ouders hebben het gezamenlijk gezag en moeten SAMEN beslissen over de dingen, waaronder verblijf. als ze dat niet kunnen, beslist de rechter, maar die beslissing is er nog niet en tot die tijd .... De politie kan niet tussenkomen in iets dat twee ouders samen moeten beslissen. Laat staan dat zij zelfs maar actie zouden kunnen ondernemen. Dat kunnen ze trouwens ook niet als er een vonnis is, het enige dat ze kunnen doen, is een klacht noteren ALS er een vonnis is.

En ik heb nergens geschreven dat hij het kan gaan weghalen. Ik bedoelde daarmee dat als hij zijn kind gaat halen bij zijn ex, omdat zij overeen zijn gekomen dat hij het kind komt halen en zij het dus vrijwillig meegeeft, hij niet verplicht is om het kind terug te brengen op de dag dat zij wil of mee te geven als zij erom komt en hij niet wil. Ik heb ook nergens geschreven dat het een goed idee is omdat zo te doen, ik vertel echter enkel en alleen maar wat er wettelijk mag, kan en moet in deze situatie en aangezien er geen vonnis of gehomologeerde regeking is, mag alles en moet niks. Het enige dat je wel duur te staan kan komen, is als je het kind volledig weghoudt van een ouder. Niet op de moment dat je het doet, want daar kan niemand iets aan doen, maar wel later in de rechtbank wanneer de rechter vraagt waarom je dat gedaan hebt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 jul 2014 17:06

Klopt - politie zal enkel een melding maken van de feiten dat ouders niet overeenkomen maar zullen zeker niet kind uit het huis halen.
Diegene die het kind heeft zal het dan ook kunnen behouden.

Extra probleem is dat er al die jaren domiciliefraude is gepleegd daar de werkelijke verblijfplaats dus waar de belangen waren bij u was en niet aan de kust.
Het zal dan (van 1 september) ook de familierechtbank van de kust zijn die zal beslissen.
Nu er nog maar één rechtbank eerste aanleg per provincie is zal dat mogelijk niet zo'n probleem meer zijn.

Bestaat de mogelijkheid een vertrouwenspersoon in te schakelen zodat beide partijen eerst met een bemiddelaar gaan praten.
(Bemiddeling zal in de nieuwe familierechtbank trouwens een van de pijlers zijn)
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

andy.cappelle
Topic Starter

#20 , 20 jul 2014 19:25

Gisteren ochtend stond ik aan haar deur. Ik had haar verwittigd, dat ik na 2 weken, mijn dochter ging halen voor het weekend. Dinsdag had mijn advocaat al een verzoek naar haar gestuurd, daaromtrent. Maar daar is nog geen enkel antwoord op gekomen.
De deur bleef echter gesloten. Ik ben dan ook naar het politiekantoor in de buurt geweest, en mijn verhaal gedaan.
Daar hebben ze mij ook gezegd, DAT ZE NIKS KUNNEN DOEN, ZOLANG ER GEEN VONNIS OP PAPIER STAAT!!
En aldus zie ik mijn dochter helemaal niet meer, en is er niks dat ik kan doen!!!

Franciscus

#21 , 20 jul 2014 19:40

Is er geen melding gemaakt ... dus gewoon een registratie DAT u daar geweest ben.
Melding heeft ook een nr en kan (op)gevraagd worden.

andy.cappelle
Topic Starter

#22 , 28 jul 2014 22:12

Denk inderdaad melding. Ondertussen wordt het steeds erger! Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. 't Is nu al maanden dat ik nauwelijks mijn dochter zie. En mijn advocaat kan blijkbaar ook niets doen. Want het blijft maar aanslepen!! Vanaf volgende week heb ik eindelijk verlof. Kan ik eindelijk eens bij mijn dochter zijn. Maar ik g

andy.cappelle
Topic Starter

#23 , 28 jul 2014 22:13

Maar ik ga ze weer niet eens te zien krijgen. Er moet mij niemand meer zeggen, dat een vader rechten heeft.

eylis

#24 , 28 jul 2014 22:53

Duma heeft technisch genomen wel gelijk joppe, het gaat immers om het volgende: in het geval er een vonnis is, kan de politie inderdaad een klacht noteren omdat een vonnis niet gerespecteerd wordt: en daar kan de weigerende ouder dus voor vervolgd worden. in het geval er geen vonnis is en als het kind bij één ouder is en de andere ouder wil het kind zomaar komen afhalen, kan de politie daar geen klacht van noteren, enkel een informatieblad opmaken: op X datum wou meneer A kind Y afhalen bij mevrouw B en mevrouw B weigert. De politie kan niet uitmaken of mevrouw B dat op die dag wel of niet mag weigeren want er is geen richtlijn. De ouders hebben beiden recht op contact met hun kind, maar ingeval er geen vonnis is kan de politie daar geen scheidsrechter in spelen. Ze kunnen dus enkele een informatieblad opstellen en dat kan later eventueel als formeel feit gebrukkt worden in een rechtszaak over de verblijfsregeling. Dat politie kinderen gedwongen meeneemt met de andere ouder zijn cowboyverhalen. Zelfs in geval van een vcnnis staat de politie daar zeer weigerachtig tegenover omdat dit traumatiserend kan zijn tov het kind, plus dat het de eisende ouder in een kwaad daglicht kan stellen De politie zal dan de klacht noteren en dit wordt opgevolgd. enne Joppe, het is niet de redenering van Duma: het is de wettelijke context. Het probleem zit 'm niet in het feit dat zowel de ene ouder als de andere jhet kind kan gaan afhalen. Het probleem zit'm er in dat er geen afspraken over zijn wanneer bij wie....

duma

#25 , 29 jul 2014 10:35

Andy, vergeet zeker niet elke keer het meldingsnummer te vragen, want het is niet omdat ze zeggen dat ze een melding genoteerd hebben dat dat ook effectief het geval is.
Elke keer die nummer vragen en noteren!

BloodNight

#26 , 29 jul 2014 11:02

Vragen aan advocaat bij hoogdringendheid een procedure op te starten, heeft men binnen enkele dagen een (voorlopig) vonnis. Als uw ex-partner het vonnis niet naleeft->dwangsom eisen per dag!
Zodra men in iemand zijn geldbeugel zit, zal men het voelen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#27 , 29 jul 2014 11:34

Maar ik ga ze weer niet eens te zien krijgen. Er moet mij niemand meer zeggen, dat een vader rechten heeft.
Andy,

als het een kleine troost kan zijn: mocht jij je dochter bij jou hebben, had je ex evenveel mogelijkheden om het kind bij haar te hebben zoals jij nu. Verder doe je best wat hier in de paar posts hierboven beschreven staat.

andy.cappelle
Topic Starter

#28 , 29 jul 2014 23:28

Eindelijk, na heel hard aandringen en bellen, nieuws gekregen van mijn advocaat: "De dagvaarding werd door de tegenpartij betekend en de zaak in kortgeding zal ingeleid worden op 6 aug," (de 5e dag van mijn verlof).
Volgens hem, "zal de Voorzitter de zaak hoogstwaarschijnlijk uitstellen naar de volgende zitting, om de tegenpartij de gelegenheid te geven, te antwoorden op onze dagvaarding."
De kans is groot, meent hij, DAT IK MIJN DOCHTER VÓÓR SEPTEMBER NIET MEER ZIE!!
Daar gaat mijn sprankeltje hoop weer...!!

Franciscus

#29 , 29 jul 2014 23:40

U zal voor ALLE inbreuken aangifte moeten blijven doen en zo een dossier opbouwen.
Ik weet het niet leuk en (soms)hemeltergend maar in een juridische procedure heeft elke partij nu eenmaal recht op woord en wederwoord.
Er zijn door u trouwens twee procedures te voeren
EEN voor de strafrechter wegens inbreuken niet naleven vonnis ==> strafrechtelijke veroordeling boete en gevangenisstraf.
TWEE voor de burgerlijke rechtbank ( familierechtbank) wegens niet naleven vonnis maar dan voor het aanpassen en het opleggen van schadevergoeding en dwangsommen per dag niet naleven vonnis

andy.cappelle
Topic Starter

#30 , 14 okt 2014 21:56

Ondertussen krijg ik al 5 maanden nauwelijks mijn 2-jarige dochter te zien. Ik heb een advocaat genomen, en die heeft mij nu al pakken geld gekost. Al 3 keer naar de rechtbank geweest. Vandaag uitslag van het vonnis: Tot ten vroegste eind februari, krijg ik mijn dochter nog steeds maar 1 op 14 dagen te zien! Na nieuwjaar moet ze in Oostende naar school gaan (1u van hier), en ik moet pakken alimentatie betalen!!!
Ik heb geprobeerd alle goede raad van iedereen, en in het bijzonder van mijn advocaat, te volgen. Maar een vader heeft GEEN rechten! En het gerecht werkt niet!!!

Terug naar “Echtscheiding”