Machteloos en zoveel vragen

Lies1978
Topic Starter

Machteloos en zoveel vragen

#1 , 14 mar 2008 13:17

Hallo iedereen,

Elke dag lees ik jullie berichtjes en elke keer denk ik bij mezelf: " ik ben toch niet de enige die door grotten moet kruipen om terug op de berg te komen". Hieraan houdt ik me elke dag aan vast.
Mijn ex en ik hebben een echte Vechtscheiding, met advocaten en bijkomende ruzie's en conflicten. Ik heb vorige week de dagvaardiging uitgebracht om de echtscheiding in te zetten. Mijn ex belde me een paar dagen nadien op met de melding dat ik voor zijn auto nog de helft moest betalen. ( een kleine schets: We hebben 6 jaar geleden een auto gekocht op afbetaling, die is momenteel al 2 jaar afbetaald. In 2006 hebben we een tweede auto gekocht, ook op afbetaling, die is nog niet vereffend. Bij de verdeling van goederen heeft hij de nieuwe auto meegenomen.)
Momenteel vraagt hij aan mij een 2000 euro voor zijn autolening.
Toen hij besloot om te scheiden had hij een hele lijst gemaakt met de materialen die in ons huis stonden. Hier had hij een verdeling gemaakt van wie wat ging zijn. Hij beveelde me dat ik deze moest tekenen voor ontvangst, heb dit altijd geweigerd. Vorig jaar in april is hij verhuist, hij had alle materialen en goederen meegenomen wat op het kortgeding stond. Omdat ons huis verkocht was en ik moest zorgen dat alles leeg en proper was, heb ik een aantal spullen die op de door hem zelfgemaakte papieren stond en wat volgens hem aan hem behoorde, weggegooid. Nu vraagt hij deze terug. Als ik deze niet kan teruggeven, wil hij een vergoeding hebben van 3150 euro. Deze spullen zijn belange na nog geen 3150€ waard.
Tegen mij zegt hij altijd dat je niet kunt stelen van je echtgenote. Maar hij vraagt wel de materialen terug die zogezegd van hem zijn.
Wat moet ik doen? moet ik deze teruggeven, ookal heb ik ze niet meer.
( verkocht en weggegeven)
Zit zo in het midden, wil zijn autolening wel betalen. Maar dan wil ik ook een vereffening hebben, omdat ik een auto heb die 7 jaar wordt en die kosten begint te vertonen. Langs de andere kant, waarom mag hij alles en kan hij alles en ik niet??

Een eenzame en machteloze kreeft,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
odonelp

#2 , 14 mar 2008 17:56

beste eenzame en machteloze kreeft,
iedereen wordt wel eens geconfronteerd met deze gevoelens van eenzaamheid en machteloosheid : omdat het gevoelens zijn, kunnen wij trachten er terug controle op te krijgen; de ene keer gaat dit wel vlotter dan de andere keer -
omdat jij niet getekend hebt is er dus geen officiële inventarisatie gebeurd - wie kan er dan bewijzen dat sommige spullen verdwenen zijn? slechts na de uitspraak van de echtscheiding heeft de vereffening-verdeling plaats : hier zal rekening gehouden worden met de lening van de auto die wellicht (gemeenschap goederen) over beide partijen zal verdeeld worden - misschien is het aangewezen nu al maandelijks de helft van die autolening te betalen aan toekomstige ex : zeer belangrijk : facturen van alle nieuwe aankopen en alle mogelijke rekeningen (ook van afbetaling lening) goed bijhouden: je zal ze nodig hebben bij vereffening - ook trachten bewijzen van verkopen met bedragen bij te houden - eventueel kan bij vereffening rekening gehouden worden met feit dat toek. ex gedurende meer dan één jaar auto alleen heeft kunnen gebruiken, waarvoor hij vergoeding zal dienen te betalen -

sterkte toegewenst

j.demoor

#3 , 15 mar 2008 11:28

‘Ik heb vorige week de dagvaardiging uitgebracht om de echtscheiding in te zetten‘ heeft als gevolg :
“Art.1256.Op ieder ogenblik kunnen de partijen de rechter verzoeken hun overeenkomsten te homologeren over de voorlopige maatregelen met betrekking tot de persoon, het levensonderhoud en de goederen van de echtgenoten of van hun kinderen...Bij gebrek aan een overeenkomst of in geval van een gedeeltelijke overeenkomst wordt de zaak, op verzoek van één van de partijen, verwezen naar de eerst nuttige zitting van de zaken in kort geding, voor zover deze nog niet is ingeschreven op de rol van de zaken in kort geding...”(Gerechtelijk Wetboek).

Het GEBRUIKSsrecht van de inboedel,inclusief de auto,alsmede diens afbetaling dienen hier geregeld.Behoudens bewijs van het tegendeel,behoort die inboedel tot het GEMEENSCHAPPELIJK huwelijksvermogen dat NA echtscheiding zal VERDEELD worden door een daartoe in het echtscheidingsvonnis aangewezen notaris.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”