invalide - alimentatie

wim80
Topic Starter

invalide - alimentatie

#1 , 25 jun 2014 12:15

Ikzelf ben invalide en opnieuw gehuwd. Ik heb een netto jaarinkomen van +/-12000 EUR. Onze 16 jarige zoon woont volledig bij mijn ex (alleenstaande), wegens een samenloop van omstandigheden is er reeds 6 jaar geen contact meer tussen mij en mijn zoon. Mijn ex heeft een vermoedelijk netto jaarinkomen van +/- 27000 EUR, het volledige kindergeld (+/- 1500 EUR) en onze zoon ten laste voor 100%.

Nu komt mijn ex achter mij aan voor alimentatie voor onze zoon. Hoe groot is de kans dat ik alimentatie moet betalen? Over welk bedrag spreek je dan? Ik weet dat ieder moet bijdragen naar zijn 'verdiensten', maar telt dit ook als je van een uitkering leeft? Ik heb even gegoogled, ben zo bij de wet Renard gekomen en heb een berekening gemaakt met bovenstaande bedragen. Zo kom ik aan een te betalen alimentatie van +/- 170 EUR/maand. Klopt dit???? Ik zie het echt niet zitten om dit bedrag te betalen, dit vind ik zéér veel geld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
joppe_superheld

#2 , 25 jun 2014 13:18

Dit is geld voor je zoon. Een 16-jarige kost veel geld. Indien je dit betaald, toon je wel dat je van hem houd.
Het is veel geld, maar je kan dat aftrekken van je belastingen.
Er is geen reden waarom je het niet zou moeten betalen, indien zij het bij het rechte eind heeft. ( Dat weet ik niet )
Maaaaaaaar... Je kan wel terug opnieuw contact vragen.

duma

#3 , 26 jun 2014 08:23

Elke ouder heeft rechten en plichten.

Zo heeft u het recht op persoonlijk contact met uw kind. uit uw post kan ik niet afleiden waarom er geen contact meer is en of u dat ok vindt. Feit is dat u dat recht heeft en kan opeisen.

U heeft echter ook plichten en die hangen op geen enkele manier samen met uw recht, namelijk de plicht om mee in te staan voor het levensonderhoud voor uw kind. Feit is dat een ouder die minder verdiend, mindere zal moeten bijdragen, maar sowieso moet er wel bijgedragen worden. Hoeveel dat is, laat ik in het midden; dat hangt van veel factoren af. Maar als ik lees dat de zoon 14/14 bij de andere ouder verlbijft, is het ook logisch dat u meer moet betalen dan als het een 10/14 verblijf zou zijn, bijvoorbeeld.

Verder wil ik ook zeggen dat er géén wet Renard is, maar enkel een methode en dat de die absoluut niet altijd gevolgd wordt, noch een wettelijke verplichting oplegt.

Wat vraagt uw ex juist? En op welke manier heeft hij dat gevraagd?

Reclame

wim80
Topic Starter

#4 , 26 jun 2014 09:14

Ex vraagt 125 EUR alimentatie + regeling voor uitzonderlijke kosten. Ex heeft mij voor het gerecht getrokken. De reden waarom ik mijn zoon niet meer zie is
dat mijn nieuwe partner een probleem had met mijn zoon, waaruit een handgemeen is ontstaan en een klacht tot slagen en verwondingen het gevolg was. Hierop ben ik voor de veiligheid van mijn zoon hem niet meer gaan halen.

duma

#5 , 26 jun 2014 11:03

Daaruit leid ik af dat u zelf bewust kiest om geen contact meer te hebben met uw zoon en dus ook zelf bewust kiest voor het feit dat de zoon 14/14 bij uw ex is.

125 euro is gemiddeld tot weinig voor een 16-jarig kind en een buitengewone kostenregeling is normaal. Moest ik u zijn, zou ik ervoor gaan. De kans dat uw ex ongelijk haalt, is zeer klein.

Wat is de buitengewone kosten afspraak?
Hierin moet zéker staan dat de (bepaalde) kosten in onderling overleg dienen te gebeuren en énkel betaalbaar zijn indien dat overleg er geweest is.
Op die manier kan uw ex dus niet op eigen houtje eender wat kopen/beslissen en de heflt v/d rekening naar u sturen.

Ik geef voorbeelden:
- rijbewijs. Daarvan moet u de helft bijdragen, maar: op welke manier haalt uw zoon zijn rijbewijs? De ene manier is veel goedkoper dan de andere. Indien uw ex hier op eigen houtje over beslist, om een dure manier te nemen. bent u NIET verplicht daarvan de helft te betalen, maar betaalt u de helft van wat de goedkoopste manier had gekost.
- schoolboeken: Daarvoor moet u bijdragen, maar misschien zijn ze tweedehands te vinden? Kunnen ze geleend worden van school?
- brilmontuur: als uw zoon een bril zou nodig hebben, bent u verplicht hierin mee te betalen. Als ex echter een brilmintuur van Gucci wil (€1000) en er bestaan goedekopere degelijke modellen (pakweg €200), dan mag uw ex he dure kopen, maar betaalt u €100 voor het montuur: de helft van het goedkopere.
- hobby: enkel de heflt van de hobby's die jullie samen besproken hebben. Let wel: Met geen enkele hobby akkoord gaan, is geen optie. Dan zal de jeugdrechter beslissen en kan u er erger aan toe zijn. Maar als er verschil zit in de clubs qua lidgeld, kan u perfect een goedkopere voorstellen en indien uw ex toch in de andere inschrijft, de heflt van het inschrijvingsgeld van de club die u voorstelde betalen.

Uiteraard kunt u best niet over alles moeilijk doen en in de eerste plaats best het belang van uw zoon in acht nemen en dus op sommige punten wel akkoord gaan.

Sowieso:
- kosten betaalt u pas nadat u een factuur heeft gezien. Geen factuur = geen kost.
- medische kosten betaalt u pas nadat u het formulier van teruggave van de mutualiteit gezien heeft. Geen teruggaveformulier = u kan niet betalen, want u weet niet hoeveel.

Wat is de relatie met uw nieuwe partner?
Hoewel loongegevens van een nieuwe partner niet gebruikt mogen worden (tenzij u ze vrijwillig geeft) om de berekening te doen, kan het zijn dat een rechter oordeelt dat u door kostendelend samen te wonen minder kosten hebt dan als u alleen zou zijn. En daar in de berekening van de alimentatie rekening mee houdt. Niet alle rechters bekijken dat zo, maar het kan dus wel.

Christel Pattyn
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2016 14:16

ik heb alles ook meegemaakt. Sinds 2012 is mijn zoon bij zijn vader gaan wonen. Na vier jaar vechten om hem terug te zien heb ik hem tot vorig jaar paar keer per maand gezien. Nu is hij 18 geworden en zie ik hem niet meer sinds 23 December vorig jaar. Ben in Mei 2014 invalide geworden door longembolie en bloedziekte maar moet nog elke maand 170 euro betalen. Eerst was dit rond de 350 euro. Ben dan zelf zonder advocaat naar rechtbank gestapt en nu is dit 170 euro. Wel als resultaat, omdat ik t gehaald heb ik rechtbank dat zoon nu terug boos is op mij . (ingepeperd door zijn papa)

Dus van je hebt het recht. Blabla. Toen hij vertrokken is duurde het ACHT MAANDEN voor ik hem terugzag. En neen, en was geen spraken van mishandeling, drank drugs, enzovoort.

De rechtbank kan raar uit de hoek komen.

Terug naar “Echtscheiding”