Verdwenen spaargelden

treesje
Topic Starter

Verdwenen spaargelden

#1 , 06 mar 2008 11:46

Ik ben ooit getrouwd 'zonder contract'. Heb vorig jaar in mei de echtelijke woning verlaten wegens niet meer leefbaar ( mijn ex betrapt met vriendin ). Heb direct mijn adres laten veranderen en de echtscheiding aangevraagd. Bij de boedelbeschrijving blijkt nu dat er heel wat spaargelden verdwenen zijn. Na enig onderzoek blijkt dat er reeds in 2005 en 2006 grote bedragen afgehaald zijn van rekeningen die op zijn naam stonden maar die wel van de gemeenschap waren ( 32.000€ en 28.000 € ). Wat nu? Ben ik de helft voorgoed kwijt? Is er iemand in hetzelfde geval? Kan ik nog iets ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 mar 2008 10:17

“Art.1422.Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft...kan de rechtbank van eerste aanleg elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht :...3° met bedrieglijke benadeling van de rechten van de eiser...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan dus nu reeds vorderen dat de afhalingen in 2005 en 2006 van grote bedragen van rekeningen die op zijn naam stonden worden nietig verklaard.

“Art.1433.Aan het gemeenschappelijk vermogen is eveneens vergoeding verschuldigd ten belope van de schade die het heeft geleden wegens een van de handelingen bedoeld in artikel 1422,indien die schade niet geheel is hersteld door de nietigverklaring van de handeling of indien de nietigverklaring niet is gevraagd of verkregen“(B.W.).

Dit dient te gebeuren in het kader van de vereffening-verdeling na echtscheiding,waarmee een notaris door het echtscheidingsvonnis wordt belast.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”