Niet nakomen afspraken co ouderschap !

vraagske
Topic Starter

Niet nakomen afspraken co ouderschap !

#1 , 06 mar 2008 06:30

Ben vader van twee kinderen één van 13 en één van 15.
Met kind van 13 grote problemen op alle vlak, zowel school, gedrag ...enz.
Moeder ziet dit helemaal niet in dat het misloopt, kinderen mogen er zo goed als alles en de problemen zijn enkel aan mij te wijten (volgens haar).

Zelf is ze sinds de scheiding bezig met spiritualiteit, tarot, Reiki en bewustzijnsverhoging. Ze beinvloed de kinderen ongelooflijk, doet ze rebbeleren tegen me en nu is het zo dat kind van 13 niet meer naar mij wil komen.

Al enkele keren gesprek aangegaan hier rond maar gewoon niet mogelijk. Al wat ik te horen krijg dat het mij probleem is en dat de kinderen doen wat ze willen.

Wat kan ik doen, welke stappen moet ik ondernemen als één van de kinderen niet komen als het mij week is en kan ik eventueel op een of ander manier tussenkomst vragen of eisen, bemiddeling .... aangaande hun opvoeding met een onafhankelijk persoon ?

In eot staat dat er maandelijks overleg moet zijn aangaande opvoeding kinderen , daar komt niets van en ik krijg enkel te horen ik voed kinderen op zoals ik wil.

Is het juist dat kinderen zelf kunnen kiezen bij welke ouder ze blijven ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Archie

#2 , 06 mar 2008 13:51

eerste vraag: wat kan ik doen als één van de kinderen niet mag/wil komen?
een PV van niet-afgifte laten opstellen. De moeder moet het vonnis volgen en zelfs als het kind niet mee wil.

tweede vraag: tussenkomst aangaande hun opvoeding, opleiding?
Jullie hebben gezamelijk ouderlijk gezag? Dan moeten beide ouders samen beslissen over belangrijke beslissingen aangaande opvoeding, schoolkeuze, medische behandelingen, religieuze overtuiging etc... als je het niet eens bent met een éénzijdig opgelegde keuze van de moeder kan je naar de rechtbank trekken en de rechtbank laten beslissen.
Heb je contact met school en CLB? Weten zij van het probleem? Wat doen ze eraan?

Derde vraag: kunnen kinderen kiezen bij wie ze wonen? Neen, zij moeten ook het vonnis van de rechter/EOT volgen.

bemiddelaar

#3 , 06 mar 2008 14:17

Je kan de hulp inschakelen van een ouderschapstherapeut die al of niet ook geschoold is als bemiddelaar in familiezaken. Dergelijke personen zijn ofwel te vinden in de centra voor algemeen welzijnswerk (www.caw.be) of hebben een eigen praktijk.

De ouderschapstherapeut zal met jullie stilstaan bij de opvoeding van de kinderen en de communicatie tussen de betrokkenen. Als bemiddelaar kan deze onafhankelijke derde jullie helpen om de conflicten aan te pakken en desgewenst tot nieuwe afspraken te komen die aangepast zijn aan de huidige situatie.

Kinderen kunnen zelf niet kiezen zolang ze minderjarig zijn. Bij kinderen jonger dan 18 jaar beslissen de ouders en als de ouders het hierover niet eens zijn, is het de jeugdrechter die hierover een beslissing zal nemen. Hij zal hierbij wel de kinderen horen, maar dit wil niet hetzelfde zeggen als kiezen.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 mar 2008 10:30

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag GEZAMENLIJK uitoefenen...Art.373...Bij gebreke van INSTEMMING kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.432...§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind ONTTREKT...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(Sw.=Strafwetboek);

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(thans 432) bedoelde misdrijf opleveren[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545.].

Het minderjarig kind kan hierover niet zelf beslissen.Leg dus klacht neer bij de politie bij ELKE onttrekking van uw kinderen aan de u toegekende bewaring.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen...”(Sv.=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Vraag dan zulke kopie,zo mogelijk met 'Notitienummer van het Parket'.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon...mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering 17 april 1878)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Gerechtelijk Wetboek).

Dit is ook van toepassing inzake omgangsrecht met kinderen krachtens : Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982,LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT,F.B.U.,III.1.50.3-1.

Los van voornoemde strafprocedures kan u dus steeds een dwangsom vorderen voor elke TOEKOMSTIGE onttrekking indien het bewaarrecht vastgelegd is in een vonnis,ook al is dit een EOT-vonnis met homologatie van de overeenkomsten betreffende de kinderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Echtscheiding”