partneralimentatie

rikketik
Topic Starter

partneralimentatie

#1 , 02 jun 2014 14:35

We zijn gehuwd met een volledige scheiding der goederen. De gezinswoning is volledig mijn eigendom. Mijn partner heeft geen inkomen en geen spaargeld.
Ben ik verplicht hem bij een scheiding partneralimentatie te betalen? Zo ja, welk is het maximaal bedrag dat hij van mij kan eisen?
Mogen we een variabel bedrag voor partneralimentatie afspreken? Mag het bedrag schommelen afhankelijk van het inkomen dat mijn partner heeft? Bijvoorbeeld minder op de ogenblikken dat hij werkt en meer op de ogenblikken dat hij niet werkt.
Kan het zijn dat ik door het betalen van alimentatie in een gunstiger belastingsschaal terecht kom?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 02 jun 2014 15:00

Neen, u bent daartoe niet verplicht.
Partneralimentatie wordt maar zeer zelden uitgesproken en uiteraard alleen maar als iemand erom vraagt en ervoor naar de rechtbank trekt.
Ik zou dit zeker niet onderling zo afspreken, aangezien u er vanaf wel door gebonden bent: uw ex-partner kan dan namelijk bewijzen dat u hem onderhoudsgeld gaf.

Sowieso kan onderhoudsgeld ook alleen maar voor de duur van het huwelijk. Was u dus 5 jaar getrouwd, kan het ook maar maximum vijf jaar zijn dat u onderhoudsgeld zou moeten betalen.

Wil u toch onderling afspraken maken, staat het u vrij die te maken zoals u wil. Hou er wel rekening mee dat de verstandhouding wel eens zou kunnen veranderen (nieuwe partner, mensen veranderen, ...). Hoe gaat u weten wat het inkomen van uw ex-partner is? Wat als hij besluit niet meer te gaan werken, omdat hij toch partner alimentatie krijgt?

Goed nadenken, dus!

roharro

#3 , 02 jun 2014 16:08

Aangezien uw partner geen inkomen heeft zal u alimentatiegeld aan haar moeten betalen, voor een termijn die niet langer is dan de duur van het huwelijk.
Tenzij ze er vrijwillig aan verzaakt.

U mag de alimentatiegelden aftrekken ten belope van 80 percent in uw belastingsaangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

duma

#4 , 02 jun 2014 16:13

Aangezien uw partner geen inkomen heeft zal u alimentatiegeld aan haar moeten betalen, voor een termijn die niet langer is dan de duur van het huwelijk.
Tenzij ze er vrijwillig aan verzaakt.

En waarom in godsnaam zou rikketik spontaan onderhoudsgeld moeten beginnen betalen?
Zijn ex-partner moet er om vragen of ze moeten dat onderling afspreken.
En als zijn ex er om vraagt en rikketik weigert kan de gerechtelijke mallemolen beginnen.

We weten toch te wienig om daarover een uitspraak te doen:
Wat is het loon van rikketik?
Waarom werkt de ex-partner niet?

Allemaal dingen die mogelijks een rol zouden kunnen spelen.

Om op een vraag te antwoorden die ik daarstraks niet had gezien: Max 1/3e van je inkomen.

roharro

#5 , 02 jun 2014 16:31

Ik denk niet dat TS spontaan gaat betalen. Dat zegt hij alleszins toch niet.
Hij kan wel verplicht worden indien ex werkelijk geen enkel inkomen heeft (is wat hij toch zegt en waarop volgen mij het antwoord moet gebaseerd zijn).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma

#6 , 02 jun 2014 16:33

Akkoord, maar ik lees precies toch ook andere dingen in zijn openingspost. Ze zijn ook nog samen en kijkend naar zijn andere posts, lijkt het mij dat ze onderling alles gaan proberen te regelen.

En als ex werkelijk géén inkomen heeft, blijft de vraag hoe dat komt en wat het inkomen van rikketik is (mss ook wel weinig of geen owv groot kapitaal?).
Want géén inkomen in België, daar moet je al moeite voor doen ...

Oude Belg

#7 , 02 jun 2014 17:57

Beginpost wel lezen; partner van TS is een man.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

rikketik
Topic Starter

#8 , 02 jun 2014 18:24

Ik lees tegenstrijdige berichten. De ene zegt dat ik wel partneralimentatie moet betalen, de andere van niet...?
Voor alle duidelijkheid: ik ben sowieso van plan om spontaan partneralimentatie te betalen. Ik wil geen ex en vader van mijn zoon in armoe en miserie.
Ik vroeg me gewoon af wat de wettelijke leidraad hiervoor is. Lijkt me makkelijks om die te volgen, als die ten minste bestaat. Met andere woorden: als het voor de rechtbank zou verschijnen, hoe zou die alimentatie dan bekeken worden? We willen het inderdaad liefst onder elkaar regelen. Maar wie weet welke kant het uitgaat als er concrete afspraken moeten worden gemaakt.
Wat mijn inkomen betreft: het volstaat om met 3 normaal van te leven, zonder een euro in 2 te moeten bijten. Ik heb wel geen riante villa met jacuzi, noch een Porche, noch 100 paar schoenen. En ik heb omzeggens geen spaargeld.

duma

#9 , 02 jun 2014 18:30

De wet schrijft voor:
- max aantal jaren zolang als het huwelijk duurde
- max 1/3e van je inkomen.
- enkel indien er een grote loonkloof is en enkel indien de vragende partij zich niet op eigen houtje verarmde zonder dat er bijdrage was aan het gezin (en daarmee wordt bedoeld: als er samen wordt besloten dat 1 partner thuisblijft om bv het huishouden te doen en voor de kinderen te zorgen is dat een gezinsbeslissing geweest, als daarentegen een partner zijn job opzgt en niets doet en de echtgnott er niets aan te zeggen had, is dat vrijwillig verarmen)

Hier is er dus geen vragende partij, en is er dus veel mogelijk, zolang als er maar onderlinge overeenstemming is.
En net zoals ik al in een andere post zei: zet dat op papier en laat dat homologeren

alicem

#10 , 02 jun 2014 23:48

Ik denk niet dat het een stelregel is, maar de rechter hanteerde de volgende formule in een recente zaak..

Situatie: Verblijfsregeling is week/week. Man verdient (netto) dubbel van vrouw. Schuldloze echtscheiding (geen uitspraak hierover).

Persoonlijke onderhoudsgeld werd bepaald als de helft van verschil in netto inkomen, verminderd met wat er al bepaald werd aan onderhoudsgeld voor kinderen.
De man kreeg het voordeel om deze kosten fiscaal in te brengen.
De vrouw kreeg het belastingsvoordeel van kinderen ten laste.
Persoonlijk onderhoudsgeld voor de duur van het huwelijk.
Kindergeld en studietoelagen gaan naar de kindrekening.

Terug naar “Echtscheiding”