#2 , 27 feb 2008 13:25
Hoi Barakske,
Ik ben momenteel ook midden in een scheiding. Wij waren ook getrouwd zonder contract. Hetgeen ik van mijn advocaat weet is één heel belangrijke regel en onthoud die heel goed: " van uw echtgeno(o)t(e) kunt ge niet stelen!!!"
Wil daarmee zeggen, als je niets op papier staan hebt ivm je inboedel. Heb je facturen, documenten, foto's, afschriften van de bank waarop staat dat deze op UW naam is aangekocht, heb je niets te zeggen en is het een deel van de gemeenschap. Dus deel van je (ex) vrouw ook. Hetzelfde telt voor haar. Heeft zij niets op papier staan dat ze het geld had vooralleer jullie trouwde, is het ook deel van de gemeenschap en zal ze het geld moeten delen. 50/50. Dit is de wet. Let wel op. Als jullie samen nog een rekening hebben en de echtscheiding is nog niet officieel ingezet en ze gaat het geld afhalen, heb jij niets meer te zeggen. Hier kan je altijd een proces voor aangaan, maar weet uit ervaring, dat je nadien meer geld kwijtbent dan dat je rijk bent.
Ook de wagen. Is deze aangekocht met gemeenschap van goederen, zal deze moeten verdeeld worden bij de notaris bij tekening van de scheidingsakte.
Hopelijk heb je hier meer aan.
grtjs en sterkte
Lies