Verdeling

Barakske
Topic Starter

Verdeling

#1 , 26 feb 2008 20:35

Kan iemand mij helpen?
Wij zijn getrouwd zonder contract.
Mijn vrouw had meer spaargeld toen wij trouwden, ik had meer inboedel.
Nu wij gaan scheiden komt de discussie op gang: zij wil dat geld terug; van de inboedel (waaronder ook een recente wagen) is het meeste ondertussen versleten en verdwenen, alleen de meubelen zijn er nog (maar twintig jaar ouder). Hoe kunnen we dat ooit verrekenen? Zegt de wet daarvan iets?
Bedankt voor jullie antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lies1978

#2 , 27 feb 2008 13:25

Hoi Barakske,

Ik ben momenteel ook midden in een scheiding. Wij waren ook getrouwd zonder contract. Hetgeen ik van mijn advocaat weet is één heel belangrijke regel en onthoud die heel goed: " van uw echtgeno(o)t(e) kunt ge niet stelen!!!"

Wil daarmee zeggen, als je niets op papier staan hebt ivm je inboedel. Heb je facturen, documenten, foto's, afschriften van de bank waarop staat dat deze op UW naam is aangekocht, heb je niets te zeggen en is het een deel van de gemeenschap. Dus deel van je (ex) vrouw ook. Hetzelfde telt voor haar. Heeft zij niets op papier staan dat ze het geld had vooralleer jullie trouwde, is het ook deel van de gemeenschap en zal ze het geld moeten delen. 50/50. Dit is de wet. Let wel op. Als jullie samen nog een rekening hebben en de echtscheiding is nog niet officieel ingezet en ze gaat het geld afhalen, heb jij niets meer te zeggen. Hier kan je altijd een proces voor aangaan, maar weet uit ervaring, dat je nadien meer geld kwijtbent dan dat je rijk bent.
Ook de wagen. Is deze aangekocht met gemeenschap van goederen, zal deze moeten verdeeld worden bij de notaris bij tekening van de scheidingsakte.

Hopelijk heb je hier meer aan.

grtjs en sterkte
Lies

Barakske
Topic Starter

#3 , 27 feb 2008 14:16

Hi Lies,

Bedankt voor je antwoord! Maar enkele dingen zijn mij niet duidelijk.
Laat ik eerst stellen dat wij (hopelijk blijft dat zo) zonder ruzie deze scheiding willen volbrengen.
Mijn vrouw heeft mij bevestigd (en, ondanks onze geschillen, kan ik zeggen dat ze eerlijk is) de verdeling te willen doen volgens de wettelijke voorschriften. Ik heb dus geen zin een procedure te starten om het onderste uit de kan te halen. Ik vraag mij dus af wat de wet ervan zegt.
Qua bewijslast is het niet moeilijk aan te tonen dat zij dat geld op haar spaarrekening had en dat ik een aantal inboedelstukken vooraf gekocht heb op mijn naam (waaronder een nieuwe wagen). Begrijp mij dus goed: het gaat hier om geld en inboedel die dateert van VOOR onze relatie.
Wij zijn zonder contract getrouwd.
Eerste vraag: zijn dat geld en die inboedel van VOOR de relatie nu nog opeisbaar of zijn die in de gemeenschap opgegaan?
Tweede vraag: indien ja, hoe doe je dat dan? Het geld is geen probleem, dat houdt zijn waarde, maar de meeste van die materiele dingen (frigo, fornuis, nieuwe wagen...) zijn ondertussen versleten en verdwenen. Hoe verreken je dat?
Met veel dank voor je moeite!

Reclame

Lies1978

#4 , 27 feb 2008 15:47

Hi barakske,

Ik kan je alleen maar zeggen wat mijn advocaat tegen mij zei. Ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg, zodra je een "vecht"scheiding ( zoals in mijn geval) hebt meegemaakt, dat je soms meer weet dan een advocaat zelf.
Ik ga proberen te antwoorden op je vragen.

Als zij heeft besloten om het geld dat voorheen op haar naam gestort werd te spenderen in gemeenschappelijke artikelen en materialen waar geen factuur werd van opgemaakt op haar naam, kan ze geen aanspraken doen op haar geld. Heeft ze per toeval daar wel facturen van, wel.
Dit zal als jullie niet overeen komen, moeten voorkomen bij een rechter. Die zal alle aspecten vergelijken en de kans is wel heel groot dat hij een deel van haar geld aan u zal terugeisen. Omdat dit van haar was toen in die tijd.

Voor uw auto en inboedel. Je hebt je auto aangekocht voor je relatie. Tijdens jullie relatie, hebben jullie hier nog een wagen aangekocht onder haar naam?

Uw inboedel krijg je waarschijnlijk gewoon mee met de sleet die er al op is. Goederen en materialen hebben een natuurlijke sleet met de jaren en de rechter zal dan waarschijnlijk ook zeggen dat zij een deel in de kosten mee moet komen, maar jullie hebben ze allebei gebruikt waardoor dit ook valt in de gemeenschap van goederen.

Geen probleem, als ik kan helpen uit de ervaring van mijn eigen " shit" sorry voor mijn woord, dan doe ik dat graag.

Barakske
Topic Starter

#5 , 27 feb 2008 22:03

Dag Lies,

Bedankt voor de uitleg en de moeite. Ik probeer er hier het beste van te maken. Ook voor jou het beste!

corneelke

#6 , 29 feb 2008 22:46

Hallo Barakske en Lies,

Ik zit ook in een (v)echtscheiding en wat ik hier lees baart me toch extra zorgen. Het is namelijk zo dat mijn ex me gedurende mijn hele huwelijksleven bestolen heeft. Ik had een vermoeden maar hij kon het zo goed spelen dat hij me iedere keer het tegenovergestelde kon doen geloven. Voor mijn vertrek echter heb ik pakken rekeninguittreksels, die hij netjes verstopt had in de kelder, gevonden die aantonen dat hij centen van de gemeenschappelijke rekening versaste naar een beursrekening enkel op zijn naam. Zelfs mijn zuurverdiende spaarcentjes op mijn spaarrekening waar hij een volmacht op had verdwenen maar die zouden wel terugkeren...nooit gezien...Voor mijn vertrek heeft hij de aandelen, of een deel ervan, verkocht en daar heb ik ook een spoor van.
Ook ging hij wekelijks sommen cash geld van de gemeenschappelijke rekening afhalen (=1 maandloon/maand) terwijl alle boodschappen gedaan werden met de bankkaart...
Als ik vroeg waar alle centen weer naartoe waren had ik weer eens te veel kleren of andere spullen voor de kinderen gekocht...ik wist wel beter maar kon niet geloven dat hij tot zoiets in staat was. Hij deponneerde ook sommen op zijn spaarrekening, waar ik geen volmacht op had, want er stond toch niets op...
Wat de cash afhalingen betreft weet ik dat ik de centen nooit zal terugzien maar de centen die hij naar de beursrekening en zijn spaarrekening versaste, daar zal hij toch moeten mee bovenkomen of niet ?

Barakske
Topic Starter

#7 , 01 mar 2008 16:03

Tja, Corneelke, blijkbaar heeft hij je goed om de tuin geleid. Alles zal afhangen van wat je kan bewijzen en van je advocaat.
Overweeg echter goed op voorhand of het zoveel waard is. Als je achteraf meer moet betalen aan je advocaat dan je kan recupereren, dan heeft het ook weinig zin.
Sterkte.

Terug naar “Echtscheiding”