Geld kinderen na echtscheiding

martine2
Topic Starter

Geld kinderen na echtscheiding

#1 , 12 feb 2008 13:50

Ik zit met een prangende vraag.
Ik heb recent vastgesteld dat mijn ex het spaarboekje van mijn dochter heeft afgesloten en het bedrag ervan op zijn rekening heeft gezet.
Alles weg dus.
De bank wist dat wij gescheiden waren maar heeft geen moeite gedaan om dit tegen te houden.
Bovendien is mijn dochter onder toezicht van de jeugdrechter geplaatst (is wel toegewezen aan mij). Is die rechter dan bevoegd voor de centen of moet mijn ex met mij samen tekenen? Is dit strafbaar tav mijn ex ?
Wie kan mij raad geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 feb 2008 11:16

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,BEHEREN zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

’Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Er dient dus vooraf onderzocht of het om eigen geld van de ouders of van het kind ging.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Lies1978

#3 , 29 feb 2008 11:01

Hallo,

Ik zit met hetzelfde enkel ik heb het geld van mijn kind op een andere rekening gezet. Mijn ex heeft achter mijn rug vorig jaar de gezamelijke rekening leeggehaald ( dit was voor de effectieve scheidingsprocedure werd ingezet). Ik had per toeval diezelfde dag ook een afspraak op de bank zodat ik toch het geld wat hij had afgehaald kon tegenhouden.
Ik heb op dat moment een rekening onder mijn naam open gedaan en dit ten voordele van mijn kind. Dus het staat officieel op mijn naam maar is bestemd voor mijn kind, heb dit ook zo laten beschrijven bij de bank. Hier heb ik al het geld van mijn kind overgezet.
Nu eist mijn ex het geld terug wat mijn kind heeft, hij beweert dat ik het heb gestolen en het heb opgesoepeerd. Dit is in proces getrokken en het enige ik moest doen van de rechtbank was aantonen dat het geld degelijk nog op de rekening staat van mijn kind en ik dit niet heb "gestolen". Een rekeningafschrift was voldoende.

Ik weet nu niet hoe het in uw situatie zit zo met de jeugdrechter. maar normaal gezien naar wie het kind is toegewezen moet recht hebben op het beheer van het geld van zijn of haar kind. Dit wil dan wel niet zeggen gewoon opdoen in de alle daagse dingen en materialen, maar continue kunnen aantonen dat het geld nog altijd ten voordele van het kind is.

Grtjs
Lies

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”