Huurvergoeding

rambina
Topic Starter

Huurvergoeding

#1 , 28 feb 2008 21:43

Mijn vriend had juist een discussie met zijn ex, die nog steeds in het huis verblijft en beide betalen ze de helft van de hypotheek..

Zij blijft beweren dat ze mijn vriend geen huurvergoeding verschuldigd is, want het huis is nog niet afbetaald!!!
Volgens haar kan je pas huurvergoeding eisen als de hypotheek op het huis betaald is???

Nergens in het vonnis, van de voorlopige maatregel of ergens anders, staat dat ze gratis in de woning verblijft, of dat ze geen huurvergoeding verschuldigd is..
Voor zover wij weten is zij een huurvergoeding verschuldigd van het moment van de dagvaardiging.
De feitelijke scheiding was al in Sep 06, de dagvaardiging was begin maart 2007.

Wie heeft hier nog van gehoord??
justice will be done

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
corneelke

#2 , 28 feb 2008 22:10

Hallo,

Ik zit een beetje in hetzelfde geval als je vriend en met alles wat ik al gelezen heb denk ik dat de woonstvergoeding verschuldigd is vanaf de datum dat de echtscheiding officieel is ingezet - de dagvaarding dus, zonder of met hypotheek
Let wel, de woonstvergoeding zal pas verrekend worden op het ogenblik van de verdeling en vereffening.
Als ik verkeerd denk laat het me dan weten.
Groetjes.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2008 22:33

Dat de hypotheek nog niet afbetaald is heeft niets met de zaak te maken.

De "woonstvergoeding" is niet altijd verschuldigd. Dit hangt af van de inkomsten van degene die in de woning blijft wonen. Het kan zijn dat deze geen, of minder, onderhoudsgeld krijgt omdat zij in de woning woont en geen huur moet betalen. Dan kan het zijn dat geen woonstvergoeding verschuldigd is.

scorpioen

Reclame

corneelke

#4 , 28 feb 2008 22:47

Hi Scorpioen,
Goed om te weten, bedankt.
Heb je ook een idee wat men kan doen als diegene die in het huis gebleven is, de woning niet onderhoudt, dit met de bedoeling om de waarde te laten dalen ? Zie mijn bericht "huis aan het verkrotten" van woensdag 27/02.

rambina
Topic Starter

#5 , 29 feb 2008 08:12

Dan moet er in het vonnis staan dat er rekening gehouden wordt met het feit dat er minder onderhoudsgeld is gegeven omdat er weinig inkomsten zijn en omdat de ouder daar met de kinderen woont..

Als er in het vonnis niet van dit alles staat, dan is er normaal gezien een huurvergoeding verschuldigd..
justice will be done

Terug naar “Echtscheiding”