wanneer je de woning terugkocht met preferentiële toewijzing, dien je enkel dat deel te betalen, wat nog niet van u is. dus indien u 50% eigenaar bent, dient u slechts een half huis te betalen, omdat u reeds eigenaar bent van de andere 50%. Indien u met openbare verkoop uw woning terugkocht, dan dient u echter gans het bedrag op tafel te leggen. dat geld wordt gedeponeerd bij de notaris die belast is met de vereffening-verdeling. pas wanneer heel de vereffening-verdeling rond is, zal u van de notaris het geld terugkrijgen wat u teveel betaald heeft. u dient dus een overbruggingskrediet te nemen (met de daarbijhorende extra kosten) en dat kan u dus ook maar voor maximum 2 jaar krijgen. dus als de notaris niet doorwerkt met haar vereffening-verdeling, dan loopt u het risico de twee jaar de overschrijden en komt u helemaal in de problemen. de notaris verkoopt graag openbaar omdat ze dan een veel hoger commissie voor zich overhoudt. met preferentiële toewijzing zal de notaris zijn inkomsten niet zo hoog zijn.
met preferentiële toewijzing kan u de schuld bij de bank die u en uw ex-partner heeft op uw naam alleen laten zetten. zodoende koopt u uw partner uit door zijn of haar schuld over te nemen. ik dank niet dat u dat zou kunnen bij een openbare verkoop. bij mij probeerde beide advocaten en de notaris ook om me een openbare verkoop aan mijn been te lappen maar ik heb volgehouden dat ik de woning zelf terugkoop MAAR met preferentiële toewijzing.