Schenkingen binnen het huwelijk

treesje
Topic Starter

Schenkingen binnen het huwelijk

#1 , 27 feb 2008 16:45

Ik zit midden in een scheiding. Kan mijn ex schenkingen die hij gedaan heeft tijdens het huwelijk terugeisen ( bv. cadeau's voor verjaardagen o.a een paar waardevolle juwelen )? Dank u voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lies1978

#2 , 28 feb 2008 07:44

Hoi treesje,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn ex en ik hebben een schenking gekregen van mijn (ex) schoonmoeder in 2006, dit bedraagde een redelijke som geld. Ik ben momenteel met behulp van een advocaat aan het scheiden.
Hij zegt me, dat als uw ex een bewijs heeft dat hij die schenkingen heeft aangekocht tijdens de huwelijkgemeenschap, hij die kan terugeisen. Heeft hij geen enkel bewijs van aankoop, kan hij dit niet doen. Met bewijs bedoel ik: Facturen, aankoopbewijzen, afrekeningen van bank,... gewoon hij moet kunnen aantonen dat hij dit gekocht heeft voor u.

In mijn geval moet mijn (ex)schoonmoeder dit ook kunnen aantonen dat zij dit als een schenking gegeven heeft en zelfs een stom papiertje waarop staat dat ze dit aan haar zoon gegeven heeft met onze handtekeningen op, telt al.

Grtjs en sterkte
Lies

Creatief

#3 , 28 feb 2008 11:40

Ben ik verkeerd als ik zeg dat "schenkingen" NIET ongedaan kunnen gemaakt worden. Eens het goed geschonken is, hoort het toe aan de begunstigde.

Ben ik verkeerd als ik zeg dat enkel schenkingen kunnen teruggevorderd kunnen worden als er een voorwaarde aan verbonden is. Dit moet op papier staan. Als er niet aan de voorwaarde wordt voldaan, dan kan men soms het goed terugeisen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”