Tijdelijk apart wonen tot overeenkomst scheiding

BRCU30
Topic Starter

Tijdelijk apart wonen tot overeenkomst scheiding

#1 , 29 apr 2014 21:29

Hallo,

Bijna 3 jaar geleden kocht ik samen met mijn partner een huis en zijn we feitelijk samenwonend.
We hebben elk 50% eigendom van de woning, alsook van het meubilair en ander huishoudelijk materiaal.
Na het ontdekken van overspel heb ik beslist de relatie te beëindigen.
Ik heb helaas niet de financiële middelen om mijn ex uit te kopen, maar omgekeerd kan mijn ex dat wel.
Mijn ex wil tevens het huis niet verkopen, wil zelf in het huis blijven wonen, en daarom kreeg ik onlangs het voorstel om mits uitbetaling de woning te verlaten en een nieuwe woonplaats te zoeken.

Het voorgestelde bedrag is wel gebaseerd op 50% waarde van de woning (bij aankoop), maar slechts een klein percentage van (gebruikt) meubilair en andere gezamelijke spullen.
Wanneer ik dus akkoord ga om het huis te verlaten, wat ik initieel helemaal niet wou maar wat ik door omstandigheden bijna niet anders kan, zal ik financieel nadeel doen. Alle meubilair werd 3 jaar geleden immers nieuw aangekocht en de verkoopwaarde van het huis is door diverse verbeteringen aanzienlijk gestegen. Mijn ex geeft aan geen hoger bedrag te willen / kunnen uitbetalen.

Emotioneel gezien zou ik liefst de uitbetaling aanvaarden en zo snel mogelijk weg gaan.
Maar anderzijds zal deze emotionele druk me geen voordeel doen en maak ik misschien verkeerde keuzes op een verkeerd moment.

Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie gezeten hebben, of misschien zitten? Welke raad zou u mij geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2014 17:28

Notaris schatter laten aanstellen voor huis en inboedel.
Is er nog een hypotheek op het huis?
U hebt in elk geval recht op een bezetting ten bede ten belope van een halve huurwaarde.

lien123

#3 , 02 mei 2014 22:05

Hier gelijkaardige situatie en zo hebben wij het gedaan:
- huis laten schatten. Ex heeft (lager) bod gedaan. Ik heb dat aanvaard, inderdaad deels om emotionele redenen (wou daar asap weg)
- inboedel hebben we zelf opgelijst, er telkens allebei een "waarde" op geplakt en dan aangeduid wat we wel en niet wilden en alles verdeeld. Niet tot in het oneindige, de "blijver" houdt inderdaad meer. Maar ik ben van het principe dat je beter probeert een beetje overeen te komen dan wel het onderste uit de kan te halen. We hebben elkaar ook het "recht" gegeven dingen te houden waar we emotioneel aan gehecht waren en wat uit de eigen familie kwam. We hebben ook geprobeerd om een beetje redelijk te zijn, bv ik woon nu in een klein huis dus kon geen grote kasten meedoen, maar wilde wel graag in mijn eigen bed blijven slapen.

Ik zou dus zeggen: afspraken maken en verdelen... en blij zijn dat ze inderdaad de helft van het huis betaalt... Indien niets geregeld en jij al verhuisd bent, kan je afspreken dat zij een soort huur betaalt aan jou. Persoonlijk zou ik kiezen voor zo rap mogelijk alles verdelen en vertrekken...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”