vraagje over alimentatie en belastingsbrief.

Akuma
Topic Starter

vraagje over alimentatie en belastingsbrief.

#1 , 23 apr 2014 16:04

Mijn dochter van bijna 18 woont sinds 2012 bij ons, sinds half vorig jaar bij ons ingeschreven, en sinds einde 2013 goedgekeurd door rechtbank. Nu heeft mijn ex pas begin dit jaar de achterstallige alimentatie betaald, dus vanaf 01/08/2012. Aangezien ik dus in 2013 nog geen alimentatie heb ontvangen, veronderstel ik dat ik deze niet moet aangeven op belastingsbrief 2014? Maar hoe zit dat dan in 2015? Moet ik dan hele hoop ineens aangeven? Heeft het ontvangen van alimentatie eigenlijk veel invloed op het berekende eindresultaat?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 24 apr 2014 12:12

als ik mij niet vergis moet degene die alimentatie ontvangt voor zijn kind hiervan GEEN aangifte doen!
zie http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... tkeringen/" onclick="window.open(this.href);return false;

duma

#3 , 24 apr 2014 13:09

Klopt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2014 16:07

Andere partij kan het betalen van alimentatie wel aftrekken tot 80%

Akuma
Topic Starter

#5 , 24 apr 2014 16:42

Maar mijn dochter moet dit dus wel aangeven?

Fabi

#6 , 25 apr 2014 11:01

Hallo,
Ook meegemaakt, je moet het wel aangeven hoor, maar aangezien dit voor uw kinderen is (meerderjarig of niet) belasten ze dit niet!

Mvg

lien123

#7 , 02 mei 2014 21:53

Je vraagt bij de belastingsdienst een belastingsbrief op naam van je kind. Hierin geef je het bedrag aan en de gegevens van de ex. Dit bedrag moet hetzelfde zijn als hetgene dat de ex ingeeft en inderdaad voor 80% kan aftrekken. Je kind betaalt niets en jij bent zo wettelijk in orde. Anders is er het risico dat de belastingsdienst het als jouw inkomsten beschouwt en jij dus hoger belast wordt.

Als je kind ouder wordt en zelf vakantiewerk doet, moet je alleen in het oog houden dat je onder het vrijgestelde bedrag zit. Ik weet niet juist hoe hoog dat is, maar normaal kom je daar met alleen alimentatie nooit aan.

groetjes, Lien

Terug naar “Echtscheiding”