voogdij overdragen naar nieuwe partner

florence
Topic Starter

voogdij overdragen naar nieuwe partner

#1 , 09 feb 2008 11:20

hallo,

ik ben gescheiden en mijn zoontje gaat om de 2 weken het weekend naar z'n papa.

kan ik, via de notaris, regelen dat mijn nieuwe partner de voogdij krijgt over mijn zoon in het geval dat er iets gebeurt met mij?

ik vermoed zelfs dat mijn ex daarmee zou akkoord gaan mocht ik het hem voorstellen. dus dat zorgt er misschien voor dat zo'n regeling realiseerbaar wordt?

graag advies.

groeten,
florence

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vader2

#2 , 09 feb 2008 19:18

hallo,

Ik vrees dat je niet veel kunt doen. Ik heb vier jaar samengewoond met mijn vriendin en haar twee dochtertjes, in haar testament stond dat ze wou dat ik de voogdij zou krijgen, mocht er iets met haar gebeuren. Vorig jaar is ze plots gestorven en bijna onmiddellijk moesten mijn stiefdochtertjes naar de natuurlijke vader die ervoor nooit naar zijn kinderen had omgekeken.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 10 feb 2008 10:11

... en bijna onmiddellijk moesten mijn stiefdochtertjes naar de natuurlijke vader die ervoor nooit naar zijn kinderen had omgekeken.
Heeft hij ze teruggebracht met een boodschap erbij, dat hij niet wil naar ze omkijken?

RR

Reclame

j.demoor

#4 , 10 feb 2008 12:17

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien EEN van beiden overleden of afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de ANDERE dat gezag alleen uit...”(Burgerlijk Wetboek).

De voogdij valt pas open indien BEIDE ouders overlijden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

vader2

#5 , 10 feb 2008 16:52

Ik denk als je erin slaagt je dochters op één jaar tijd vier maal van school te laten veranderen, je niet in staat bent de naam van je jongste dochter correct te schrijven en als je je oudste dochter gaat opgeven voor de plechtige communie met een verkeerde geboortedatum .... moet je dan nog zeggen dat je er niet naar om wil kijken.

Kortgedingrechter heeft ze vorig jaar tijdelijk terug aan mij toegewezen omdat hij er niet goed voor was. Hof van Beroep heeft dat spijtig genoeg veranderd, sindsdien heb ik bezoekrecht (laatste zes maanden : 15 klachten omdat hij dat ook nog verhinderd).

Terug naar “Echtscheiding”