premie

rambina
Topic Starter

premie

#1 , 30 jan 2008 15:59

De ex van mijn vriend heeft jaren gewerkt op een bedrijf. Toen dat bedrijf mensen ging bezuinigen moesten er mensen vertrekken.
Zijn ex vertrok en kreeg een gouden handdruk.
Ze is daar beginnen werken als ze al getrouwd was en is ook gestop toen ze nog getrouwd waren.
De premie liet ze maandelijks uitbetalen en dit zou nog tot eind 2010 zijn.
Nu heeft ze heel die premie in één keer laten uitbetalen en zegt ze natuurlijk dat heel dat geld op is en eist ze alimentatie.

Mijn vriend heeft nooit iets van dat geld gewild.. Toch eist ze alimentatie.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft hij recht op de helf van die premie?
Ik zou durven denken van wel..
Zeker als geld blijft eisen dan vind ik dat hij voor de helft moet gaan..
justice will be done

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 feb 2008 12:02

Ik ga ervan uit dat uw vriend en zijn ex getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract.

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken,heeft ten aanzien van...de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld(=dagvaarding)...Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292(=eerste verschijning EOT)...”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien de ‘gouden handdruk’ OPEISBAAR was TIJDENS het huwelijk,dan was deze mijns inziens een gemeenschappelijke inkomst,ook al werd in onderling akkoord de betaling uitgesteld.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”