Hof van beroep

frankr
Topic Starter

Hof van beroep

#1 , 29 nov 2012 15:21

Bekijkt een hof van beroep een zaak fundamenteel anders dan de jeugdrechtbank en gaan ze bv. gedetailleerder te werk, hebben ze meer ervaring, luisteren ze uitgebreider naar de argumenten, ...? Of komt het in de praktijk neer op een andere rechter maar is er eigenlijk geen verschil in werkwijze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2012 15:55

Echtscheiding bij een Jeugdrechtbank?
Dan gaat het over de kinderen en alimentatie...vermoedelijk...
Een arrest in beroep 'kan' totaal anders zijn.

frankr
Topic Starter

#3 , 29 nov 2012 16:39

Maar zijn er andere werkwijzen of procedures? Of is het gewoon een andere rechter en een ander gebouw? Focussen zij zich op het beoordelen van de eerste uitspraak (of die al dan niet correct is) of bekijken ze het dossier terug met een open blik en vellen zij op basis daarvan een nieuw vonnis?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2012 19:10

Dossier wordt herbekeken.
Ken zo'n zaak waar zowel tegenpartij als openbaar ministerie 'vergeten' te vermelden waren in eerste aanleg dat er een procedure liep over de grond van de feiten bij onderzoeksrechter.
Tegenpartij moet dat natuurlijk niet vermelden :mrgreen:.

defoo

#5 , 30 nov 2012 11:35

Hof van beroep gaat meer in detail na, heb ik me laten vertellen door mijn advocaat.
Als je in hoger beroep gaat (voor een bepaald aspect bijvoorbeeld), mag de tegenpartij alle andere aspecten van het vonnis ook laten herbekijken.
Let dus op ....! ....Je zou bijvoorbeeld enkel de alimentatie ter discussie stellen maar een vonnis in hoger beroep krijgen waarin de omgangsregeling van de kinderen wordt gewijzigd ....
De Jeugdrechtbank geeft vaak een vonnis "op gevoel" ; het "Hof van Beroep" pluist alles goed na...

leeuwke1969

#6 , 30 nov 2012 15:56

Mijn man heeft via een 'gewone' rechtbank een vonnis gekregen die alle verbeelding tart. Er staat zelfs geen vakantieregeling voor de kinderen vermeld. Mijn man is in beroep gegaan en heeft nu voor de eerste keer het gevoel dat er effectief naar hem wordt geluisterd, zelfs in die mate dat de beroepsrechter het nodig vond om een tussenvonnis op te stellen waarin er een vakantieregeling opgesteld is tot aan de uitspraak. En aangezien de tegenpartij 2x hun kat hebben gestuurd daaromtrent heeft mijn man gekregen wat hij gevraagd heeft, en zelfs meer. Dus eerlijk gezegd hebben wij er alle vertrouwen in dat er eindelijk een deftig en evenwaardig vonnis uit de bus zal komen. :)

Nathalie2014

#7 , 21 jan 2014 21:07

Hallo,
We hebben een eindvonnis gekregen van jeugdrechter. Doordat ik CSR zit is de rechter redelijk mild geweest wat alimentatie betreft. Nu gaat mijn ex-man in beroep. Hoe lang sleept zo een procedure aan?

Terug naar “Echtscheiding”