Eigendom pc samenwonen

steven82
Topic Starter

Eigendom pc samenwonen

#1 , 20 jan 2008 12:43

Ik heb vorig jaar een pc cadeau gekregen voor mijn verjaardag van mijn toenmalige vriend.
Nu staan we op het punt uit elkaar te gaan en nu eist hij deze computer terug.
De factuur is opgemaakt op zijn naam.
Kan ik weigeren om de computer terug te geven aan hem of ben ik verplicht hier afstand van te doen omdat de factuur op zijn naam staat??

Weet iemand hier iets meer over? Ik heb namelijk het hele net al afgezocht!

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 jan 2008 22:00

Eigenaar van een dergelijke zaak is diegene die de zaak in zijn bezit heeft. Dat bent U blijkbaar. Als iemand anders beweert eigenaar te zijn, moet hij dat bewijzen. Het hebben van een factuur op zijn naam waar die PC op staat is enkel een bewijs dat er een factuur op zijn naam is opgemaakt; het is zelfs geen bewijs dat hij de PC betaald heeft. Zelfs al kan hij bewijzen dat hij de PC ooit betaald heeft, dan nog is dat geen bewijs van eigendom vandaag.

Geef toe, alle cadeaus die ooit in de wereld gegeven zijn staan in principe op een factuur op naam van de schenker... Toch zijn die cadeaus eigenaar van ... diegene die ze in zijn bezit heeft.

Enkel voor huizen, gronden en grote boten bestaan bewijsregels "op papier".

steven82
Topic Starter

#3 , 22 jan 2008 16:33

Eigenaar van een dergelijke zaak is diegene die de zaak in zijn bezit heeft. Dat bent U blijkbaar. Als iemand anders beweert eigenaar te zijn, moet hij dat bewijzen. Het hebben van een factuur op zijn naam waar die PC op staat is enkel een bewijs dat er een factuur op zijn naam is opgemaakt; het is zelfs geen bewijs dat hij de PC betaald heeft. Zelfs al kan hij bewijzen dat hij de PC ooit betaald heeft, dan nog is dat geen bewijs van eigendom vandaag.

Geef toe, alle cadeaus die ooit in de wereld gegeven zijn staan in principe op een factuur op naam van de schenker... Toch zijn die cadeaus eigenaar van ... diegene die ze in zijn bezit heeft.

Enkel voor huizen, gronden en grote boten bestaan bewijsregels "op papier".
Dankuwel voor de informatie Dino, u bent een grote hulp!
Grtz

Reclame

Beachcomber

#4 , 22 jan 2008 17:56

Juridisch gezien is Dino's uitleg sluitend, maar er dient wel een kleine nuance aan te worden toegevoegd.

In principe is voor roerende goederen (zoals een pc) inderdaad het bezit dat geldt als titel. evenwel dient u de enige bezitter te zijn. In dit geval veronderstel ik dat de computer in de gemeenschappelijke woning staat, waardoor het bezit niet eenduidg vast te stellen is.

In dit geval zal een rechter, als u en uw vriend zich tegenspreken, waarschijnlijk uitgaan van het feit dat de computer toebehoort tot het gemeenschappelijk vermogen. U bent dus samen met uw vriend als eigenaars worden aanzien. diegene die de pc dan meekrijgt zal dan en vergoeding verschuldigd aan de anderen.

Evenwel, aangezien het een cadeautje is voor uw verjaardag spreekt men hier van een schenking. De computer is uw eigendom want geschonken door uw vriend. Het moeilijkste is evenwel te bewijzen dat uw vriend wel degelijk de bedoeling had om u de pc cadeau te doen, en dat deze niet enkel is gekocht voor het gemeenschappelijk huishouden. indien de factuurdatum dicht bij uw verjaardag ligt is dat al een element dat in uw voordeel speelt.

wolf2

#5 , 22 jan 2008 22:34

Dank U.
Let wel op met de term "gemeenschappelijk vermogen": daarvoor is een huwelijk vereist. Samenwonenden kunnen hoogstens goederen samen bezitten in een onverdeeldheid.

Dit vind ik heel goed bedacht:
indien de factuurdatum dicht bij uw verjaardag ligt is dat al een element dat in uw voordeel speelt

Beachcomber

#6 , 23 jan 2008 10:21

U heeft gelijk wat betreft de term 'gemeenschappelijk vermogen', ik had de term 'lasten van het huishouden' moeten gebruiken.

Zo zie je maar, iedereen leert hier bij! :-)

Terug naar “Echtscheiding”