Wat in een testament staat, is daarom nog niet rechtsgeldig. In geval van een erfenis voor een minderjarige passeert dit inderdaad altijd via de rechtbank.
Verkoop van een huis in een erfenis van een minderjarige, daar hebben voogden niets over te zeggen (waarom zou er een voogd zijn als er nog een levende ouder is btw?), dat is de rechtbank die bevoegd is, dus verkopen kunnen ze zeker niet. (Let op: ze kunnen het huis wel te koop zetten (lees: een contract aangaan met een immo of iets dergelijks), maar de koop zelf kunnen ze niet sluiten. Even goed als ik uw huis te koop kan aanbieden, ver zal ik niet komen

)
Is uw zoon zijn enig kind? Dan is hij eigenaar van alles, tenzij uw ex in zijn testament ook nog roerende goederen verdeeld heeft? Hij kan de helft van zijn vermogen nalaten aan iemand anders dan zijn kind. Maar als ik dit zo lees, is dat niet gebeurd. Het vruchtgebruik kan hij wél aan iemand anders nalaten, wat inhoudt dat de interesten op het geld en het genot van de woning aan de vruchtgebruiker toekomen. Dat kan trouwens gerust iemand anders zijn dan u, integenstelling wat hierboven beweerd wordt.
Ivm bezoekrecht voor grootouders (en stief): grootouders hebben recht op persoonlijk contact met hun kleinkind, dat kan u hen niet afnemen. Als u zeker bent dat zij een rechtszaak zullen aanspannen, wees hen dan een stap voor en laat hen duidelijk weten (aangetekend, zéker als de verstandhouding niet goed is) dat u wenst dat uw kind een band blijft hebben met zijn grooutouders en probeer iets af te spreken. Nodig hen uit bij u thuis? In een speeltuin? Voor een activiteit?
Dat persoonlijk contact wil namelijk niét zeggen dat de grootouders alles te beslissen hebben (waar, wanneer, met wie, ...). U bent en blijft ouder en zolang u persoonlijk contact niet in de weg staat, zal een rechter daar niet in mee gaan. U kan gerust beslissen waar en wanneer zij uw kind zien. Zolang u hen dat toestaat, desnoods bij u thuis of in een speeltuin, hebben zij op de rechtbank niets te zoeken.