Ex man overleden

Anoniem17
Topic Starter

Ex man overleden

#1 , 12 dec 2013 15:33

Beste ,

Onlangs is mijn ex-man helaas overleden
Wij hadden een zware Vechtscheiding en het werd mij altijd heel erg moeilijk gemaakt
Samen hebben wij een zoontje

Hij heeft een testament nagelaten waarin hij het vruchtgebruik en nalatenschap van al zijn goederen op naam van zijn ouders en stiefouders heeft gezet.
Enkel wanneer ons kind 21 is zal hij recht hebben op het huis en de wagen.
Er is heel veel onduidelijkheid naar wat met alle spullen in het huis ?
Wie horen die toe ?
De tegenpartij wil het huis verkopen ,maar dat mag toch niet ?

Wat zijn mijn rechten en plichten ?
En wat mag ik mij verwachten ?

Hartelijke dank !
Laatst gewijzigd door Anoniem17 op 12 dec 2013 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 12 dec 2013 21:20

Werd er geen voogd aangesteld voor je zoontje? Of bent U de voogd?

Volgens mij moeten beide voogden akkoord geven bij de verkoop van het huis, waarbij dan de tegenwaarde vn het vruchtgebruik aan de vruchtgebruiker moet worden uitbetaald. Ik weet niet of dit is toegestaan in geval de blote eigenaar een minderjarig kind is.

Normaliter is uw kind eigenaar van de roerende goederen zou ik denken.

Wordt er in geval van minderjarige erfgenamen niet per definitie een vrederechter aangesteld die over de goederen van de minderjarigen moet waken?

Sirkii

#3 , 12 dec 2013 21:36

Kort samengevat :

Jij als moeder bent als overblijvende ouder genoopt om uw rol als ouder 100% op te nemen tot het kind meerderjarig is. In 2001 is de verplichting om een voogd aan te stellen bij overlijden van één van de ouders gelukkig maar afgeschaft. Schoongrootouders kunnen wel een bezoekregeling etc krijgen.

Jijzelf erft natuurlijk niets want je bent uit de echt gescheiden doch dit testament is ongeldig : minimaal de helft van het vermogen van uw ex-man gaat naar het kind. Enkel de opbrengsten (bv intresten, huur van het huis) mogen door u gebruikt worden in't belang van het kind (studiekosten etc). Zo kan bv het huis alleen verkocht worden mits akkoord van de vrederechter zolang het kind minderjarig is. 'k Durf mij niet direct uitspreken of dit testament het vrij beschikbaar gedeelte (de andere helft) toewijst aan de ouders & stiefouders; waarschijnlijk wel.

Voorts kan het kind wanneer het meerderjarig wordt (via het gerecht) de beheerder van z'n vermogen (dat ben jij) polsen over het goed beheer: je mag bv als moeder niet raken aan de naakte eigendom (kapitaal, huis) maar enkel de opbrengsten aanwenden in't belang van't kind.

'k Denk dat je je het beste laat bijstaan door een advocaat die de materie kent. Mocht je van't Gentse zijn dan kan ik je een naam suggereren van een advocate waarvan ik weet dat ze die materie beheerst.

Reclame

duma

#4 , 12 dec 2013 21:46

Wat in een testament staat, is daarom nog niet rechtsgeldig. In geval van een erfenis voor een minderjarige passeert dit inderdaad altijd via de rechtbank.

Verkoop van een huis in een erfenis van een minderjarige, daar hebben voogden niets over te zeggen (waarom zou er een voogd zijn als er nog een levende ouder is btw?), dat is de rechtbank die bevoegd is, dus verkopen kunnen ze zeker niet. (Let op: ze kunnen het huis wel te koop zetten (lees: een contract aangaan met een immo of iets dergelijks), maar de koop zelf kunnen ze niet sluiten. Even goed als ik uw huis te koop kan aanbieden, ver zal ik niet komen :))

Is uw zoon zijn enig kind? Dan is hij eigenaar van alles, tenzij uw ex in zijn testament ook nog roerende goederen verdeeld heeft? Hij kan de helft van zijn vermogen nalaten aan iemand anders dan zijn kind. Maar als ik dit zo lees, is dat niet gebeurd. Het vruchtgebruik kan hij wél aan iemand anders nalaten, wat inhoudt dat de interesten op het geld en het genot van de woning aan de vruchtgebruiker toekomen. Dat kan trouwens gerust iemand anders zijn dan u, integenstelling wat hierboven beweerd wordt.

Ivm bezoekrecht voor grootouders (en stief): grootouders hebben recht op persoonlijk contact met hun kleinkind, dat kan u hen niet afnemen. Als u zeker bent dat zij een rechtszaak zullen aanspannen, wees hen dan een stap voor en laat hen duidelijk weten (aangetekend, zéker als de verstandhouding niet goed is) dat u wenst dat uw kind een band blijft hebben met zijn grooutouders en probeer iets af te spreken. Nodig hen uit bij u thuis? In een speeltuin? Voor een activiteit?

Dat persoonlijk contact wil namelijk niét zeggen dat de grootouders alles te beslissen hebben (waar, wanneer, met wie, ...). U bent en blijft ouder en zolang u persoonlijk contact niet in de weg staat, zal een rechter daar niet in mee gaan. U kan gerust beslissen waar en wanneer zij uw kind zien. Zolang u hen dat toestaat, desnoods bij u thuis of in een speeltuin, hebben zij op de rechtbank niets te zoeken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2013 21:55

Ouders kan.
Stiefouders... zijn geen familie dus erfenisrechten zullen aan de hoge kant zijn. Dus ALS die erven dan kan het zijn dat om uit onverdeeldheid te raken goederen zullen moeten verkocht worden.
Best direct NU een EIGEN notaris aanstellen gezien U en niemand anders het ouderlijk gezag hebt over uw kind. Laat direct een inventaris opstellen van de bezittingen van uw ex. U kan ook alle rekeningen laten controleren van uw ex ...mogelijk om te kijken dat er geen 'vermogen' plots verdwenen is.
Familieraad en toeziende voogd zijn al enkele garen afgeschaft.

Gezien minderjarige kan er NIETS gebeuren zonder toestemming van de vrederechter.

Wat de wagen betreft indien geen nieuwe nplt dus een 1.ABC-123 moet die zo wie zo binnen de 4 maand ( dacht ik) worden binnen gestuurd en kan NIET worden overgenomen. Als een van de ouders/stiefouders met de wagen willen rijden hebben ze de toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger van de erfgenaam nodig dus van u.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7247,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan best morgen nog een u vertrouwde notaris raadplegen en u laten begeleiden.
In de buurt van Antwerpen kan ik wel enkele suggesties doen.

Successierechten moeten binnen de 4 maanden betaald worden dus niet op de lange baan laten schuiven.
Voor de rest zie hierboven.

Anoniem17
Topic Starter

#6 , 12 dec 2013 23:06

Aan allen , dankjewel voor de raad tot hier toe !!
Aardig van jullie om me op weg te helpen

Ik heb mijn topic wat gewijzigd omdat ik eigenlijk niet voorzichtig genoeg kan zijn ;-)

Grjs
K52

tanja84

#7 , 13 dec 2013 11:47

beste,

ik heb dit ook meegemaakt als voogd voor mijn dochtertjes.
Je mag vertrouwen op je notaris, er kan niks misgaan. Alles wordt heel officieel aangevraagd en gecontroleerd door de vrederechter.
Let wel op voor de bezittingen in het huis. Laat de woning verzegelen en direct een inventaris opstellen. Want de vrederechter zal dit toch eisen dus beter in het begin he.
Kies een goede bank met een goede opbrengst. De grootouders krijgen 1 dag per maand van jeugdrechtbank. Geen overnachtingen.

Ik wens u veel sterkte om jullie verlies te verwerken.

Terug naar “Echtscheiding”