MENING OVER SCHADEVERGOEDING

albertmotar
Topic Starter

MENING OVER SCHADEVERGOEDING

#1 , 09 jan 2008 16:40

Lezers ,

Gezien mijn zaak een burgerlijk staartje krijgt werd ik gevraagd om mij burgerlijke partij te stellen in mijn echtscheiding.
Kilometers , verlof enz..
Ik kan ook een morele schade eisen voor het niet zien van de kinderen dit gedurende 1 jaar.

Bij deze dus graag een open mening wat te eisen bij deze zaak.

Groeten

AM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 09 jan 2008 17:47

Burgerlijke partijstelling?

Een echtscheidingsprocedure is per definitie een burgerlijke, u bent dus hoedanook 'burgerlijke' partij. U kan zich dus helemaal niet burgerlijke partijstellen in een burgerlijke vordering, u kan enkel of eiser, of verweerder worden.

U kan zich enkel burgerlijke partij stellen in een strafprocedure die loopt tussen de beklaagde/verdachte/beschuldigde (afhankelijk van de soort rechtbank) en de overheid (vertegenwoordigd door het Openbaar Ministerie.)

Ik veronderstel dus dat uw echtgenote een vordering tot echtscheiding heeft ingediend en dat u van plan bent een tegenvordering in te stellen.

Indien u morele schade wenst vergoed te zien zal u uw schade eerst moeten aantonen, u zal moeten aantonen dat u morele schade heeft geleden, dat het door het feit is van het weerhouden van uw kinderen en dat het weghouden van uw kinderen een fout uitmaakt. Dit is niet gemakkelijk.

Ik denk dat u zich best concentreert op het verkrijgen van een voor u zo interessant mogelijke co-ouderschapsregeling.

Ik denk niet dat u veel kans maakt om uw kilometers, verlof, e.d. vergoed te krijgen, aangezien deze zaken inherent zijn aan een procedure voor een rechtbank en dat een echtscheiding (behalve die uitgesproken op grond van fout) meestal geen aanleiding geeft to aansprakelijkheid.

Ik wens u hoedanook veel succes.

albertmotar
Topic Starter

#3 , 09 jan 2008 17:54

Het gaat hem om het niet meegeven van de kinderen waarin mijn ex nu voor de correctionele rechtbank moet verschijnen.
De procureur heeft haar rechtsreeks gedagvaard en vroeg mij tevens
een schadeclaim op te maken wegens de gebeurde feiten.
Schade door het niet krijgen van de kinderen, verplaatsingen voor klachtneerlegging, verlof genomen voor vakanties , enz...

Misschien is dit nu duidelijker al zit mijn verhaal reeds lang op dit forum.

AM

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”