niet betalen onderhoudsgeld

anneliesmoon
Topic Starter

niet betalen onderhoudsgeld

#1 , 17 sep 2013 22:59

mijn ex moet normaal gezien (via een ouderschapsovereenkomst bekrachtigd door de rechtbank) onderhoudsgeld betalen. Wij hebben het bedrag in bemiddeling vastgelegd en blijkt nu ook veel te laag (70 euro p kind) maar dat ter zijde.
hij betaalt nu al 3 maanden niets meer en geeft ook blijk dat niet meer te willen. Ziet geen reden waarom hij zou betalen (ik heb ze 10 dagen op 12).
wat kan ik nu het beste doen. Heb eigenlijk geen zin in grote stappen behalve dan dat we alles sowieso wilden laten opnieuw berekenen door een jeugdrechter. maar wat kan ik nu het beste doen om tot die tijd toch het geld voor de kinderen te krijgen. Mijn spaargeld begint flink te slinken.

vervelend dat die bemiddelaar zo slecht was. nu moet alles opnieuw

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 18 sep 2013 08:39

Mijn advocaat zei ooit eens tegen mij dat je moeilijk van een eot kunt afstappen.... Rechters gaan er immers vanuit dat je een eot gezamenlijk hebt opgesteld en dus goed over de dingen hebt nagedacht en dat je in samenspraak tot de eot bent gekomen (bij een vonnis is dat anders - dat wordt je opgelegd)....70 euro lijkt me op het eerste zicht wel wat laag - maar dat hangt ook af van jullie inkomens....

alicem

#3 , 18 sep 2013 11:50

Voor de achterstallige onderhoudsgelden kan je een aanvraag indienen bij DAVO. Die zullen je wel verder helpen.

http://www.secal.belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de herziening, kan je niet terecht bij de vrederechter ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2013 12:16

Niet betalen alimentatie is bij mpijn weten nog altijd een strafbaar feit.
de niet – betaling van onderhoudsgeld voor het kind (art. 391 bis Sw.) is familieverlating als kinderverlating.
Ook de niet – naleving van de gerechtelijke beslissing in verband met het omgangsrecht wordt gesanctioneerd.
Na twee ontbrekende betalingen kan u bij politie aangifte doen.
Neem steeds de originele documenten mee waarin staat dat er een vordering is. U dient een copie van vonnis en authentieke akte waarin regeling staat bij PV te laten voegen.

Los daarvan dient u een burgerlijke procedure op te starten in principe bij de rechtbank die de uitspraak deed.
Ook een EOT IS een vonnis hoor.

anneliesmoon
Topic Starter

#5 , 18 sep 2013 14:57

De jeugdrechter heeft al toegestemd dat het opnieuw bekeken dient te worden.(maar ze wilde eerst het verblijf rechtzetten).
Mijn ex heeft een geschiedenis van weinig werken. ik ving heel onze relatie alles op. Nu woont hij bij een nieuwe vriendin die veel voor hem betaalt dus hij werkt weinig en verdient dus ook minder. Ik verdien zelf 1100 e p maand. Ook niet heel veel maar hij blijft zeggen:" van een kale kip kan je niet plukken" maar is er geen minimum voor een rechtbank? hij kan toch iets meer gaan werken? ik kan toch niet alles dragen?
en aangifte doen bij de politie. Moet ik dan naar de politie toe? gaan die dan ook naar hem. DAVO ga ik eens uitzoeken. Dankjewel!

alicem

#6 , 18 sep 2013 16:02

Ik weet niet of naar de politie gaan veel zin heeft. Contacteer DAVO en start een procedure op.

Het onderhoudsgeld wordt bepaald op basis van verdienvermogen, niet op basis van wat hij effectief verdient. Door het feit dat hij bij zin nieuwe vriendin woont, heeft hij ook een kleinere kost. Dit telt allemaal mee in de bepaling van het persoonlijk onderhoudsgeld.
Je zou de calculator van de gezinsbond kunnen gebruiken om een richtbedrag te berekenen. Niet perfect, maar het zal een eerste indicatie geven.

Franciscus

#7 , 18 sep 2013 16:10

@alicem ....
De strafrechtelijke procedure zorgt ervoor dat poster een serieuze stok achter de deur krijgt EN daarbij het wettelijk bewijs dat hij niet in regel is.

Dit bewijs is dan weer te gebruiken in de burgerlijke procedures...

DAVO is een inningsdienst ...u staat zo wie zo sterker ALS de nodige aangiften bij politie gedaan zijn.
DAVO kan trouwens niet in de plaats treden van de strafrechtelijke procedure.

alicem

#8 , 18 sep 2013 16:53

Ik heb even nagevraagd en je kan inderdaad naar de politie gaan.

Dit kan na niet-betaling van minstens 3 maand.
Je moet meebrengen
- het vonnis
- overzicht van de achterstallige betalingen
- bewijs van de laatste betalingen met rekeninguittreksels

DAVO ook best contacteren. Die kunnen je zeker verder helpen...
DAVO is geen strafrechterlijke procedure, maar kan wel innen op alle mogelijke manieren (zoals loonsbeslag)

Franciscus

#9 , 18 sep 2013 17:09

@ alicem.
In principe IS dit de aangewezen wijze om een valabel dossier op te starten.
Aangifte heeft ook tot gevolg dat het Openbaar Ministerie ( via politie) ervoor zorgt dat er een dossier is dat bewijskracht heeft voor een rechtbank en waarvan de KOSTEN om de bewijzen te verzamelen door de staat gedragen worden.
Als persoon zelf alles wil doen dan zijn de kosten ( advocaat/deurwaarder/aangetekende schrijven) ook voor aangever en maar gedeeltelijk te recupereren.

Hierbij de wet gezien de achterstal ten minste 2 maanden moet zijn ( en geen drie) bij mijn weten.
Mee te brengen documenten:
- het volledige vonnis
- een gedetailleerd overzicht van de achterstallen
- een bewijs van de datum van laatste betaling.

HOOFDSTUK IX. - VERLATING VAN FAMILIE.

Art. 391bis.<W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten. <W 2000-06-26/42, art. 2, ED : 01-01-2002>

anneliesmoon
Topic Starter

#10 , 18 sep 2013 18:30

lijkt me zo raar om daarvoor naar de politie te gaan. gewoon binnenlopen?
dankjulliewel voor de heel fijne informatie!!

anneliesmoon
Topic Starter

#11 , 18 sep 2013 18:31

en gaat de politie dan ook naar hem of maken zijn enkel een document waar ik mee verder kan?

Franciscus

#12 , 18 sep 2013 18:49

Politie stelt een PV op en al naargelang waar uw ex woont.
Vb In zelfde gemeente nodigt uw ex uit en deze zal dan moeten bewijzen dat hij wel betaald heeft.
Uiteindelijk gaat PV naar parket.
Indien er meerdere aangiften zijn zal parket beslissen om tot vervolging over te gaan en uw ex dagvaarden voor de correctionele rechtbank.

U ontvangt een attest klachtneerlegging waar de nodige uitleg op staat.
U kan u als slachtoffer laten registreren en zo de zaak opvolgen.

Terug naar “Echtscheiding”