huwelijkscontract

mr
Topic Starter

huwelijkscontract

#1 , 27 dec 2007 14:58

Geachte,

Mijn vrouw en ik staan op het punt van te scheiden. We zijn getrouwd met een huwelijkscontract met als stelsel scheiding van goederen. Er is echter wel één gemeenschappelijk goed, nl. haar huis.

Enige maanden geleden heeft mijn vrouw (stiefmoeder van mijn dochter) mijn dochter aangevallen waardoor ik tussenbeide ben gekomen, dit had als gevolg dat mijn vrouw mij aanviel en dit mondde uit in partnergeweld. Ten gevolge hiervan had ik een klacht ingediend bij de politiediensten.

2 maanden later was het hek helemaal van de dam, mijn vrouw sloot mij meerdere malen buiten, diende valse klachten in bij de politiediensten, bedreigde mij met een mes, ... . Haar klachten bevatten o.a. dat ik met haar getrouwd ben omwille van het huis, dat ik haar had verplicht om dit huwelijkscontract te ondertekenen, dat ik haar had buitengegooid, dat ik haar had bedreigd... . Kortom grove leugens!
Het spreekt voor zich dat deze situatie onhoudbaar was waardoor ik had besloten om door te gaan.

Mijn vragen zijn de volgende:
- "Kan mijn vrouw vanonder het huwelijkscontract geraken?"
- "Welke invloed hebben die valse klachten?"

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 dec 2007 10:58

“Art.1109.Geen toestemming is geldig, indien zij alleen door dwaling is gegeven, door geweld afgeperst of door bedrog verkregen.Art.1112.Het geweld moet van dien aard zijn dat het op een redelijk mens moet indruk maken en hem kan doen vrezen dat hij zelf of zijn vermogen aan een aanzienlijk en dadelijk kwaad is blootgesteld.Hierbij wordt gelet op de leeftijd, het geslacht en de stand van de personen.Art.1115.Men kan niet meer tegen een contract uit hoofde van geweld opkomen, indien dat contract sinds het ophouden van het geweld is goedgekeurd, hetzij uitdrukkelijk, hetzij stilzwijgend, hetzij doordat men de tijd, bij de wet voor het herstel bepaald, heeft laten voorbijgaan.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.”(B.W.).

Uw vrouw dient dus het bewijs te leveren van het feit dat het tenietgaan van haar verbintenis heeft teweeggebracht.

Bij strafklachten wordt het bewijs in principe geleverd door de procureur des Konings.

"Art.159(en 191).Indien het feit noch een wanbedrijf,noch een overtreding oplevert...en beslist bij hetzelfde vonnis over de vorderingen tot schadevergoeding."(Sv.=Wetboek van Strafvordering 8 juni 1808)

'Hier wordt slechts bedoeld de vordering tot schadevergoeding van de vrijgesproken beklaagde tegen de burgerlijke partij.'(Cass. 23 mei 1892,Pas. 1892,I,272.)

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt,dat zijn eer kan krenken...en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd,is schuldig aan laster...Art.445....wordt gestraft:Hij die schriftelijk bij de overheid een lasterlijke aangifte indient...”(Sw.=Strafwetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”