Gescheiden met wederzijds akkoord

Sir Andro
Topic Starter
Contacteer: Website

Gescheiden met wederzijds akkoord

#1 , 14 dec 2007 17:53

Even situatieschets:
De scheiding is bij notaris geregeld met een contract van onderlinge toestemming waarbij de kinderen o.a. tweemaal per maand een weekend bij de vader gaan logeren en per kind 100€ door de vader wordt betaald. Vader laat het de eerste jaren het dikwijls afweten om de kosten en zelfs bijkomende medische kosten te betalen, maar moeder heeft liever geen problemen en laat dat over zich heen gaan.
Nu wil de vader na 4 jaar dit contract aanvechten, en voor co-ouderschap gaan, de moeder uiteraard compleet over haar toeren en wil er niet van weten.
De situatie is niet veranderd in die 4 jaar op enig gebied, beiden hebben een nieuwe relatie.

Volgens de advocaat van de moeder moet ze zich niet ongerust maken en hem gewoon zijn gang laten gaan, omdat de bewijslast bij de vader ligt nu.

Moet de moeder zich inderdaad geen zorgen maken (zij heeft werk, kan goed zorgen voor de kinderen en de kinderen hebben nog geen dag van school geweest)

ps de kinderen zijn tussen de 4 en 6 jaar.

Mijn welgemeende dank opdat ik de moeder wat zou kunnen geruststellen, of verder kan adviseren.
Rudi RS Scheers

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 14 dec 2007 18:21

Zoals altijd, het is niet omdat de vader in kwestie iets wil dat hij het ook zal krijgen.

Bij deechtscheiding zijn de ex-echtgenoten tot een overeenkomst gesloten. deze overeenkomst strekt de partijen tot wet, dwz dat ze ten allen tijden de overeenkomst moeten respecteren.

de wijziging van die overeenkomst kan in principe alleen als er geldige redenen voor bestaan, in dit geval, als de gewijzigde situatie een wijziging van het contract rechtvaardigt.

Je kan een vader het recht niet ontnemen om zijn kinderen te zien, maar in mijn ervaring heb ik niet vaak gezien dat een echtscheidingsovereenkomst sterk gewijzigd werd enkel op grond van de wil van één van de partijen.

Dit is evenwel aan de rechter om dit te beslissen, de argumenten van de ex-man zullen het moeten doen, want veel materieel bewijs heeft hij zo te lezen niet. ik zou me in zo'n geval niet al te veel zorgen maken, maar ik kan de vrouw aanraden van het zeer goed op te volgen en in het geval dat de man effectief tot de eis overgaat een tegeneis te richten naar de tegenpartij, gebaseerd op de niet-naleving door de ex-man van de overeenkomst door het niet bijbetalen bij uitzonderlijke kosten.

Sir Andro
Topic Starter
Contacteer: Website

#3 , 14 dec 2007 19:28

Ik heb je boodschap letterlijk doorgegeven, moeder is je ontzetttend dankbaar omdat toch een stukje ongerustheid is weggenomen. Haar advokaat is op de hoogte en had haar bijna dezelfde raad gegeven, maar twee weten meer dan 1 zeg maar.
Dus, ontzettend bedankt voor je bericht!!!!!
Rudi RS Scheers

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”