Ex weigert voorzetting van kind-therapie in zomervakantie

belcina
Topic Starter

Ex weigert voorzetting van kind-therapie in zomervakantie

#1 , 27 jun 2013 11:00

Kan iemand mij advies geven omtrent mijn vraag:

Ik en mijn ex-partner zijn sinds 1,5 jaar uit mekaar. We waren niet getrouwd maar hebben samen 2 kinderen – nu 8 en 7 jaar. We hebben geen EOT maar de opvang van de kinderen verloopt over het algemeen vlot.

De kinderen hebben allebei extra begeleiding nodig voor de school. Mijn ex ondersteunt naar de logo toe; 1 x om de 14 dagen gaat hij en de andere keer ga ik.
De kiné – 2 x per week – doe ik. Dit is dichter bij waar ik woon dus mij leek het gemakkelijker om dit te organiseren op de dagen dat de kinderen bij mij zijn.
Weet dat ik dit voor de kinderen doe, om hun goed. Ik moet hier ook wekelijks 3u aan opofferen (aan de kiné) maar doe dit met heel veel liefde.

Nu is het grote vakantie en het is de bedoeling toch dat deze therapieën in de mate van het mogelijke worden voortgezet (muv verlofperiodes).
Mijn ex-partner weigert nu om te gaan in de periodes dat hij ze heeft.
Toen ik bleef aandringen zei hij nog dat ik ze dan maar moest nemen op de dagen dat ze naar therapie moeten. En ok, ik regel dit en laat hem weten dat ik op 4 weken tijd de kinderen 3 x kom halen, in de namiddag.
Nu komt hij blijkbaar terug op zijn beslissing en zegt hij dat ik dat de kinderen niet kan aandoen; dat ze recht hebben op vakantie, ze zien al genoeg af ……

Wat moet ik hier nu mee? Kan ik dit afdwingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 jun 2013 11:45

je ex heeft eigenlijk een punt... alle kinderen die omwille van leerstoornissen logopedie en kiné krijgen stoppen al eens een periode in de grote vakantie. Dat is zo voor kinderen met leerstoornissen, maar ook met ASS, ADHD etc.

Wettelijk kan je het niet afdwingen en emotioneel/menselijk is het gewoon een standpunt dat je zou (moeten) kunnen respecteren.
Vakantie moet echt ook eens vakantie kunnen zijn.
Extra begeleiding voor school tijdens het schooljaar is zelfs ook maar wettelijk afdwingbaar als het in een para-medisch kader is voorgeschreven;
Daarmee bedoel ik: bij diagnose van echte leerstoornissen door een psycho-paramedisch team.
als je zelf kiest om een moeilijk lerend kind (zonder diagnose) bijles te laten volgen, kan de andere ouder er nog altijd voor kiezen om ZELF kinderen bij te sturen!

Laat dit geen twistpunt worden. Alle kinderen in (ondersteunende ) behandeling doen wel een vakantiestop
Met de kinesist en logopedist kan je ook afspreken of er tijdens vakantieperiodes "thuis"oefeningen kunnen worden voortgezet; en dan maakt die een lijstje met oefeningen.
en dat kan je vragen aan de papa om die wel te doen.

belcina
Topic Starter

#3 , 27 jun 2013 14:11

Een vakantiestop krijgen ze hoor. Maar een van 8 weken lijkt me toch wel zeer lang.
Het enige wat ik dus kan doen is zoveel mogelijk gaan als ze bij mij zijn.

Trouwens, de thuiswerkjes, ook die van school daar is hij niet mee bezig. De kinderen vinden het al verschrikkelijk als ze nog iets moeten doen bij hun papa. Daar kunnen ze leuke dingen doen. Dus ik zorg elke keer maar weer opnieuw dat alles netjes voorbereid hebben. Ik heb het hem altijd gemakkelijk gemaakt ten koste van de tijd die ze bij mij doorbrengen maar helaas ... dit is m'n eigen schuld.
Als ze dan toch iets meenamen van school en ook al zei ik het op voorhand dan kreeg ik bijna iedere keer een agenda terug waarin staat ... alweer huiswerk niet gemaakt. Zoals ik al zei, hij is hier niet mee bezig.

Maar goed, ik begrijp uit bovenstaande dat ik hier maar beter in kan berusten alhoewel ik zijn houding ongeoorloofd vind.

Jammer dat ik het idee heb dat “alleen ik” alle inspanningen moet doen waardoor ze zich in een iets comfortabele positie gaan voelen in de klas.

Reclame

eylis

#4 , 27 jun 2013 14:21

het is een gevoelig punt waar moeders wel vaker tov de vaders vinden dat ze te kort schieten (in een gescheiden situatie)
Ongeoorloofd is zijn houding niet; Maar wel verschillend van de jouwe.
Manieren om oplossingen aan te reiekn:
Betrek de vader zo ACTIEF als mogelijk in de oudercontacten, contacten met logo en kiné. Zelfs als hij geen zin of tijd lijkt te hebben.zorg dat hij informatie en brieven ook meteen krijgt en vraag aan de logo-kinémensen dat ze neit zo god contact met hem mogen opnemen als ze vragen opmerkingen hebben.

Probeer ook af te stappen van de idee dat jij alle inspanningen doet. De vader gaat daar anders mee om - inderdaad - maar misschien is dat nu net positief voor de kinderen.
Waarom vertel ik dit: ééns je in die zaken een beetje ontspant, zal je zien dat het ook niet zo belangrijk is; De kinderen hebben een papa en mama die elk op hun manier bijdragen aan een fijne opvoeding.
en wees gerust dat dit met beide ouders op die manier mogelijk is: dat is goud waard...

Jabo

#5 , 27 jun 2013 14:42

Wij hebben ook 2 kinderen die logopedie volgen. Eén 2 maal per week (vanaf 2,5j), de ander 3 maal per week. Van de eerste vangen we al niets meer terug van het ziekenfonds. De logopediste dringt er ook op aan om de lessen in de vakantie (waar mogelijk is) door te laten gaan. Goed, het is belangrijk maar er zijn nog meer zaken belangrijk. Vakantie heet vakantie om een bepaalde reden.

Wij zijn gestopt met de logopedie een prioriteit te geven in de vakantie. Alleen de laatste week gaan ze dus ieder 2 uur.
Beide kinderen hebben een schitterend rapport 80/100, en wij erkennen zeker de belangrijkheid van (bij)scholing ed. Zelf hebben wij unief en hogere studies genoten, maar vakantie is ook vakantie voor iedereen (incl jezelf!!).
Jabo

Tattie

#6 , 27 jun 2013 19:36

hier zelfde situatie...hebben kids die het extra werk echt wel nodig hebben ook in de vakantie, we merkten al als we ze niet op gang houden we met het begin van het schooljaar volledig opnieuw mogen starten... de dochter krijgt 1 uur logo per week voor haar lezen.... dit heeft ze echt wel nodig...we kregen van de logo ook een blad wanneer het zou passen om te gaan, wij vulden dit in, de mama verzaakt weer maar eens om iets voor haar dochter over te hebben en gaf het niet terug .... maar ja... alles wat ze voor dat kind moet doen is te lastig hier, enkel het kindergeld in haar zakken steken kan ze wel vlot mor ja....

belcina
Topic Starter

#7 , 27 jun 2013 20:31

ok. Ik heb de kiné dan maar afgezegd wanneer ze bij de papa zijn. Hiermee verliezen ze dan toch niet zo heel erg veel. Nadeel is dat vooral de jongste linksgericht is en dat zij de activatie van haar rechter-hersenhelft toch echt wel nodig heeft en dan zeker naar het nieuwe schooljaar toe.

Voor de logo heb ik nog een beperkt aantal afspraken opstaan en meer opbouwend naar eind augustus.
Ik ga dit weekend samen met de kinderen een DOE-schema maken waar ze zich hopelijk aan houden met een beetje hulp van de papa.
Lezen (dagelijks), rekenen (di - do - zo), schrijven (wo - vr) - kleine oefeningen die niet lang duren. Ik ga met kleurtjes werken zodat het schema ook aantrekkelijk is om netjes te kunnen volgen.
Dit zijn oefeningen die op school werden meegegeven. Hopelijk werkt dit !!!

Gemakkelijk is anders en hopelijk heeft dit effect !!!

En ja, als we er onder de vakantie niet mee bezig zijn dan staan ze in september helemaal achterop en dit moet bij mijn 2 kinderen ook absoluut vermeden worden. Vorig jaar was dit al het geval en deze schade inhalen is absoluut niet gemakkelijk.

Jabo

#8 , 27 jun 2013 20:38

Succes, en een leuke vakantie gewenst! Jabo

belcina
Topic Starter

#9 , 27 jun 2013 21:11

Dankuwel allemaal voor jullie antwoorden.

eylis

#10 , 28 jun 2013 09:43

Belcina, in welk leerjaar zitten je kindjes? Mijn kinderen (studeren intussen al hoger onderwijs ) hadden middelmatige tot ernstige leerstoornissen. Ik heb vanaf het eerste leerjaar de logo en kiné nooit verdergezet tijdens de grote vakantie. Maar de logo-juf gaf me wel een schema en kopietjes mee met dewelke ik met de kinderen kon verderwerken.
Op weekdagen: Elke dag een halfuurtje. In de hogere leerjaren een uurtje.
Mijn kinderen zetten inmiddels hun studies met succes voort zonder (individuele) begeleiding, én zonder medicatie.
Genieten hoor van de vakantie! Daar leren ze ook van :-)

belcina
Topic Starter

#11 , 29 jun 2013 23:04

Mijn kinderen hebben net het 1ste en 3de leerjaar af.
Dit forum was echt een goede uitlaatklep en ik heb er veel van geleerd.
Bedankt Eylis, voor je advies en je geruststellende woorden.
Van de kinesist heb ik eergisteren een aantal tips meegekregen om te doen. Van de logo moet ik volgende week even bekijken met haar.

Nu inderdaad eerst genieten. Het schema ligt in ieder geval al klaar en ik heb het iets minder strak gemaakt als hierboven omschreven :-)

Terug naar “Echtscheiding”