Ik ben al jaren gescheiden van mijn vrouw en heb 2 kinderen.
Ik betaal ongeveer 280 eur alimentatiegeld voor de 2 van 17 en 20 jaar + maandelijks een ganse waslijst van extra kosten (tussen de 250 en 700 eur elke maand). Wat dus in totaal betekent dat ik maandelijks tussen 530 en 980 eur betaal. In de notariele akte staat bepaald dat ik deze uitzonderlijke kosten moet betalen indien het gaat over uitzonderlijke kosten (bv medische kosten met verblijf in kliniek, schooluitstappen langer dan 4 dagen, ...). Dit moet wel gebeuren aan de hand van betaalbewijzen.
Al jaren betaal ik deze kosten zonder te morren en zelfs zonder facturen. Zelfs kosten die niet betaald worden (verzekering, vakantie met mama...)
En elke maand gaan deze kosten in stijgende lijn.
Enkele maanden geleden heb ik een zware medische ingreep moeten ondergaan, die me doet nadenken over het leven. En ik overweeg om minder te gaan werken (want stress is 1 van de oorzaken).
Maar met de bedragen die ik maandelijks betaal, kan ik het me niet veroorloven om 80% te gaan werken.
Een van de grote extra kosten die me maandelijks extra worden aangerekend, is de dure hobby van mijn zoon. Hij rijdt namelijk paard en heeft zelfs een paard. Ben ik verplicht deze dure hobby te blijven betalen ?
Wat doen niet-gescheiden ouders waarvan 1 van de partners niet meer full-time kan blijven werken ? Die moeten soms toch ook (en de kinderen)een stapje terug doen ?
Praten met mijn ex is geen optie.
Wat raadt u me aan ?