Mijn man en ik zijn voor de eerste keer bij de notaris geweest. We willen scheiden met onderlinge toestemming.
Deze heeft een eerste ontwerp gemaakt.
Waar ik niet volledig akkoord kan mee gaan.
Volgens de notaris mag mijn man bij zijn vriendin gaan inwonen, maar zijn adres mag maar pas gewijzigd worden als de scheiding definitief is.
Plus dat ik de terugvordering van de mutualiteit alleen zou moeten terugbetalen. Hier ga ik niet mee akkoord, vermits het over een inkomen gaat van 2009/2010 toen we nog alles samen deelden. En ik dan ook vind dat mijn man mee de schuld moet vereffenen.
Volgens de notaris zou mijn man mij niets moeten betalen.
Wat betreft het adres heeft dit voor mij nadelen, want hij blijft hoofd van gezin en in de gezinssamenstelling wordt hij meegerekend.
Hierdoor kan ik niet genieten van een hoger inkomen van de mutualiteit en ook niet van de voordelen genieten die ik anders zou hebben wegens een te laag inkomen. Mijn maandelijks inkomen bedraagt ongeveer 800 euro.
Onze inwondende dochter heeft 400 euro werkloosheidsuitkering. ze is wel bezig werk te zoeken.
Is het teveel gevraagd als ik volgende voorstel aan mijn "man" zou doen :
- ten eerste dat hij zijn loon nog gemeenschappelijk laat, zolang hij hier nog in huis verblijft (hij weet nog niet wanneer hij definitief bij zijn vriendin intrekt)
- eens hij daar gaat wonen, dat hij nog een deel van zijn loon afgeeft, tot de scheiding definitief is.
- en dat hij mee de terugvordering afbetaald.
Normaal gezien zou ik een pro deo advocaat kunnen krijgen, zodat ik gratis kon scheiden, maar vermits we eigendom hebben hadden we een notaris nodig.
Nu hebben we samen al 1300 euro betaald. Waarvan de helft ook voor mij is.
Ik begin te vrezen voor EOT