niet betalen onderhoudsgeld en kosten

peggytje
Topic Starter

niet betalen onderhoudsgeld en kosten

#1 , 09 nov 2007 13:00

Hallo, ik heb in een ander topic gelezen dat je rechtstreeks klacht kan neerleggen bij de procureur des konings hiervoor klopt dit?
Situatie is de volgende, ben al 5jaar verwikkeld in vechtscheiding mijn ex loopt al die jaren achter dan begint hij aan een inhaalmaneuver (telkens de zaak voor gaat komen) sinds vorig jaar laat hij sporadisch maanden er ven tussen vb februari niks van mei gaat hij naar juli van sept naar nov en zo nog meer ook moet hij tussen komen in de bijkomende schoolkosten, hobby's ,ziekte enz hij heeft seze kosten nog nooit betaald het gaat al over 3 jaren(2005-2006-2007) ik heb dit al zeer dikwijls gemeld bij mijn advocaat doch de tegenpartij reageerd niet.
Ik ben het zat nu en ga zelf actie ondernemen wat kan ik doen dat resultaat heeft en hoe doe ik dat?
Graag reacties,
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje

#2 , 10 nov 2007 19:47

Hallo,
De maanden dat u ex niet betaalde opschrijven en de extra kosten van de kinderen er bij vermelden + de kosten dat je nu moet maken voor een gerechtsdeurwaarder aan te stellen,daarmee ga je naar je adv of rechtsstreeks naar een deurwaarder wat je ook moet meenemen in het vonnis dat de kinderen bij u zijn en dat je ex allimentatie moet betalen voor je kinderen.De rest zal de deurwaarder of advokaat doen,vind het raar dat je adv dat nog niet gedaan heeft de mijne stelde dat zelf voor toen me ex al meer dan een jaar niet betaalde,nu er heeft een zestal maanden geduurt maar dan kreeg ik het geen ik tegoed had,die kreeg loonbeslag en na iets meer dan twee maanden was alles effen moet zeggen sinds hij loonbeslag heeft gehadt betaald hij op tijd.

Denk zelf dat je met alles ook naar een vredegerecht kan gaan en daar alles uitleggen die zullen u ook wel helpen
succes en op een goede afloop

peggytje
Topic Starter

#3 , 10 nov 2007 20:25

Mijn advocaat heeft dat al vermeld hoor maar het effectief doen is wat anders en nu ben ik het beu ik wil enkel dat wat mij is toegekend in het vonnis niet meer niet minder van daar dat ik besloten heb om het zelf te doen. Mijn advocaat heeft enkele maanden naar de tegenpartij geschreven ivm deze stand van zaken en er kwam een brief terug dat hij alles had betaald ik heb toen via mijn bank alles laten opzoeken op zijn naam van stortingen van de voorbije jaren(het geen mij ook geld kost) want ik moest bewijzen dat hij niet betaald had? Dacht dat hij moest bewijzen dat hij betaald had maar enfin we hebben geen antwoord meer gehad van hen sinds toen. Dus ga ik er zelf werk van maken,
bedankt voor je reactie

Reclame

j.demoor

#4 , 11 nov 2007 09:58

“Art.391bis.Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten...Art.391ter.Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie. De oproeping geschiedt door middel van een aangetekende brief, door de griffier getekend en verzonden met een bericht van ontvangst.De vrederechter neemt de verklaringen van de partijen af en maakt van een en ander een proces-verbaal op, dat hij aan de procureur des Konings doet toekomen.”(Strafwetboek).

Ik ga ervan uit dat u over voornoemde rechterlijke beslissing beschikt en dat de schuldenaar meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke bleef de termijnen ervan te kwijten.

Bijkomende schoolkosten, hobby's ,ziekte enz zijn geen termijnen.

Maak gebruik van ‘kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden’.Wend u daartoe tot de griffie van het vredegerecht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

peggytje
Topic Starter

#5 , 11 nov 2007 11:16

J. demoor ik heb inderdaad dat vonnis, kan ik deze procedure bij het vredegerecht uitvoeren? Ik ben n nog niet officieel gescheiden.
Mijn zaak zit op de rechtbank van eerste aanleg in turnhout is er geen mogelijkheid om deze naar oudenaarde te kunnen overbrengen? Ik heb mij laten vertellen van niet zolang er geen officieel vonnis is.

peggytje
Topic Starter

#6 , 11 nov 2007 21:38

Ik ga mij even verduidelijken ik heb een officieel vonnis maar bedoel dat er nog geen definitieve uitspraak is aangaande mijn echtscheiding en zolang ik dat niet heb(defenitieve uitspraak) zou ik de zaak niet naar oudenaarde kunnen overbrengen.

Terug naar “Echtscheiding”