Mijn oudste zoon wil niet naar zijn mama

lucgescheiden
Berichten: 2810

Re: Mijn oudste zoon wil niet naar zijn mama

#16 , 09 mar 2013 14:22

"Praten met mijn ex om een oplossing te vinden lijkt gewoon onmogelijk. "
"Uit navraag via advocaten blijkt dat zij haar kind op vrijdagavond moet meenemen."

Waar advocaten er alle belang bij hebben dat de onmin tussen ouders zo lang mogelijk aansleept,
zal uw ex een strikte zwijgplicht opgekregen hebben inzake oplossingen.
Het is beter dat in te zien, dan te stellen dat met haar een oplossing zoeken onmogelijk blijkt.
U betaalt immers ook geen fortuinen om uw verdediging zelf te moeten voeren...

Waar rechtbanken dergelijke spelletjes op hun beloop laten, wordt hun geloofwaardigheid uiteraard uitgehold.
"Mijn ex heeft straffeloos de kinderen bij mij kunnen weghouden, 4 jaar lang"
Hier is dat dus niet anders, en mijn inziens heet dit ongelijke berechtiging.
Dit alles terwijl het zo transparant, en aldus ook meer opvoedkundig, zou kunnen werken, voor iedereen!
Handige documenten voor Personenrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#17 , 10 mar 2013 14:20

zij weigert om hem onder dwang mee te nemen maar ze verwacht van mij dat ik hem onder druk met haar meestuur. sorry maar ik kan dit niet.
Ouderlijk gezag is een juridisch iets wat men op een juridisch correcte weg ook kan ontnemen.

Art. 32. Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming
Van [het ouderlijk gezag] ten aanzien van alle kinderen, of van één of meer onder hen, kan geheel of ten dele worden ontzet:
1° de vader of de moeder die is veroordeeld tot een criminele of correctionele straf wegens enig feit gepleegd op de persoon of met behulp van een van de kinderen of afstammelingen;
2° de vader of de moeder die, door slechte behandeling, misbruik van gezag, kennelijk slecht gedrag of erge nalatigheid, de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar brengt. Hetzelfde geldt voor de vader of de moeder die huwt met een persoon die van [het ouderlijk gezag] is ontzet.
De ontzetting wordt uitgesproken door de jeugdrechtbank, op vordering van het openbaar ministerie.

Concreet kan men U ten laste leggen dat U onvoldoende Uw gezag (of het gebrek eraan) heeft aanwent om het behoud van familiale gezinsbanden waarop Uw kind(eren) recht hebben. Hiermee riskeert U dat het openbaar ministerie maatregelen zal (of moet) treffen opdat Uw kind(eren) vooralsnog van hun rechten kan genieten.

Mijn advies: vergelijk uw situatie eens waarbij je de moeder vervangt door de school. Waarom zouden wij als maatschappij ouders gaan goedpraten die de kinderen van school weghouden omdat de kinderen niet willen? Als dat gaat om 1 keer dan lijkt mij dit menselijk als het structureel is dan is dit onmenselijk.

mijn conclusie: Men mag de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van een kind niet in gevaar brengen, ook niet van je eigen kind.

RR

Timaxsha
Topic Starter
Berichten: 7

#18 , 10 mar 2013 14:40

Na gesprek met de kinderpsychologe van onze oudste zoon ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het anders zal moeten aanpakken.
Als ik dit niet anders ga aanpakken zal ikzelf gestraft worden en dit zal dan ook ten nadele van onze kinderen zijn.
Ik heb hem dan ook kunnen overtuigen om gisterenavond naar zijn moeder te gaan en zal dat ook iedere week doen al is dit heel pijnlijk je zoon huilend zien vertrekken.
Ik hoop dat hij dan ook gaat beseffen dat het om zijn eigen bestwil is dat hij naar zijn moeder gaat.

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#19 , 10 mar 2013 14:52

Dat dit erg pijnlijk is ontken ik niet. Dat heb ik zelf mogen ervaren. Maar het is voor een kleuter ook pijnlijk zijn papa/mama te moeten zien vertrekken bij de eerste schooldag. Deze week nog uitgebreid antwoorden gekregen van de werking van het jeugdparket Parket Brugge waarbij men toelichte dat "als ik in begin ingrijp, dan kan dat wel eens helpen".

Een psychotherapeute was dit weekend ook duidelijk (had het overigens zelf ook meegemaakt). Zei had het over geen opening laten, gewoon kort "omdat ik zeg dat het moet!"

In ieder geval veel succes met de voorbereiding en uitvoering van het afgeven van je zoon aan de moeder.
Wat je zou kunnen doen is vb. een mail of een brief sturen naar de moeder met de vraag of je zoonlief naar haar mag brengen.
Op die manier is het gemakkelijker om scene's en rekken van problematische situaties te vermijden. Met het brengen geef je soieso al een signaal mee aan je zoon dat je het goed vind dat hij naar zijn andere ouder moet.


RR

Franciscus
Berichten: 38771

#20 , 10 mar 2013 23:16

Klopt ook zeker nu in de eerste fase zoon zelf wegdoen zoals RR voorstelt.

Terug naar “Echtscheiding”