Wat verstaat een rechter onder bijzondere/buitengewone uitgaven?
Ik noem voorbeelden op die volgens mij daaronder vallen:
- kampen jeugdbeweging (sport- of taalkampen valt onder verblijfsgebonden kosten bij ons)
Juist, op kamp gaan hoort m.i. bij de jeugdbeweging... Een beslissing om een kind aante sluiten bij een jeugdbeweging is niets bijzonder/buitengewoon aan.
- medische kosten zoals kosten van zware ziekte, handicap of ongeval, tandheelkundige behandelingen behoudens normale controles, kosten van orthodont, logopedist, psycholoog, psyciater, alle ksoten van protheses en medische hulpmiddelen, kosten verbonden aan ziekenhuisopnames van meer dan een dag, chirurgische ingrepen
m.i. zijn tandheelkundige behandelingen (inclusief de orhtodont) niet zo bijzonder of buitengewoon. de kans is reeel dat je in de opvoeding van een kind met dergelijke te maken gaat krijgen. Toch zijn er uitzonderingen mogelijk vb. als de kosten .... juist buitengewoon/bijzonder oplopen.
- bijzondere schoolkosten zoals uitstappen van meer dan één dag, georganiseerd door de school en/of in het kader van een opleiding gevolgd door het kind, alle kosten van hogere studies, alle kosten voor onderhoud, aanschaf of herstelling van een muziekinstrument, alle kosten voor het behalen van een rijbewijs.
In die visie zijn alle vrouwen (en mannen) buitengewoon/bijzonder
Ieder van ons heeft een opleiding genoten en eigenlijk zijn die kosten allemaal vrij voorspelbaar, ook de reis naar Milaan,(...) in het laatste schooljaar, dus wat mij bestreft: geen bijzondere/uitzonderlijke kost
Is het nu aan de wetgever om hier een bepaald minimumbedrag te bepalen of aan de rechters er zelf een rechte lijn in te leggen? Feit is dat hier weer veel te veel geld dat voor kinderen zou moeten dienen naar adocaten en procedures gaat. Wat mij betreft mag men dit best weren uit elk vonnis of beter het zodanig omschrijven dat het slechts minimaal een twistpunt kan zijn. vb. beperken tot (medische) uitgaven waarbij de persoonlijke opleg meer dan 1000 euro/jaar overstijgt.
Ik vind het zelf een rare situatie dat bij 50/50 regelingen met +/- gelijke inkomsten dergelijk hoge bedrage de uitkomsten zijn van bepaalde berekeningen. Ik heb daar zeer ernstige bedenkingen bij, meer nog, dit is regelrechte methodieken van provocatie om ouders tegen elkaar op te zetten en dient dus bestreden te worden. Kan U mij uitleggen, mocht U zelf de berekening (met eigen woorden, eigen berekeningen en dus niet volgens methode A/B/C waar je de parameters niet van kent) maken hoe je tot dat bedrag zou komen?
Het neemt niet weg dat dergelijke bijdragen kunnen, vb. als er één ouder erop staat om financiele compensaties te krijgen omdat er vb. meer werklast (en de kosten ervan) op zijn schouders komt te liggen.
RR