Briefwisseling tussen advocaten

puk11
Topic Starter

Briefwisseling tussen advocaten

#1 , 01 nov 2007 12:02

Mijn bijna-ex en ik hebben een EOT ondertekend en we zijn voor één keer voor de rechter verschenen. Nu wil hij de EOT veranderen en anders tekent hij niet. We hebben nu allebei een advocaat....

Mijn vraag gaat over de normale handelingswijze.

Ik heb een brief ontvangen van zijn advocaat. Daarop heb ik een advocaat genomen en zij heeft 2 brieven gestuurd, een officiele en een confidentiele. De officiele zou in een eventuele rechtzaak gebruikt kunnen worden en de confidentiele niet.
Zijn advocaat heeft daarop ook weer 2 brieven geschreven, een officiele en een confidentiele.

Van de confidentiele krijg ik géén kopie. Is dat normaal?

Mag ik de confidentiele wel zien normaal gesproken? (het gaat toch over mijn zaak??)

Kan ik een kopie verwachten van de officiele brieven?

Dat hele gedoe met 2 brieven vind ik omslachtig en vreemd.
Is dit de normale gang van zaken? (ik ben een leek in gerechterlijke procedures)

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 01 nov 2007 12:34

Dat is bij ons ook zo.. Wij hebben die vertrouwelijke wel mogen lezen maar geen copy van mogen maken..
Meestel zijn die gericht naar de advocaat ik kwestie..

Dacht wel dat wij die brief mogen vermelden, dat die gestuurd is..

Blijkbaar mogen zij die ook niet gebruiken op de rechtbank..

Dat is wat ik ervan weet..
justice will be done

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2007 14:24

Briefwisseling tussen advocaten is in principe vertrouwelijk. Dit betekent dat deze brieven niet mogen gebruikt worden in de procedure en niet aan de rechter mogen worden overhandigd.

Om te vermijden dat de cliënten als ze hun advocaat afdanken toch zelf de briefwisseling aan de rechter overhandigen zal de advocaat in principe (niet elke advocaat is hierin even precies) geen kopie van de briefwisseling tussen advocaten aan zijn cliënt overhandigen.

De advocaat mag echter wel aan zijn cliënt schrijven: Mijn confrater schrijft mij wat volgt: "en dan de inhoud van de brief citeren". Wat ook kan is dat kopie gemaakt wordt van de inhoud van de brief, dus zonder de hoofding en de handtekening van de advocaat, en deze aan de cliënt mededeelt.

Uitzondering is wanneer bij het verzenden van de brief uitdrukkelijk vermeld wordt dat deze niet-vertrouwelijk (of "officieel") is.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”