Help

Welleke
Topic Starter

Re: Help

#16 , 26 feb 2013 19:35

Hallo,

Weer een nieuwe situatie: Er is een vonnis (uitgesproken juli 2012) voor de regeling van onze dochter 3 jaar.
Vonnis: om de 14 dagen in het weekend naar papa en elke woensdag na school tot 's avonds, schoolvakanties: ieder een week of ieder de helft.
NU brief ontvangen van advocaat van papa. Dochter is pas 3 jaar geworden en vader wil graag regeling al veranderen.
Vraagt om gelijkmatig gedeeld verblijf geleidelijk aan op te starten tot aan de zomervakantie:
- om de 14 dagen weekend van vrijdag tot zondag
- iedere week van dinsdag na school tot en met donderdag voor school
- indien geen school van dinsdag 12 uur tot donderdag 12 uur (bijvoorbeeld bij pedagogische studiedag)
- juli 2013 ouderhoudsgeld afschaffen en mee betalen met medische, schoolkosten, hobby's

vanaf zomervakantie week week regeling en na de zomervakantie week week regeling definitief laten doorgaan.
vanaf zomervakantie 2014 tweewekelijks verblijf in de zomervakantie.

Advocaat vraagt voor vrijwillig mee te werken en mijn standpunt door te geven op 1 maart. Bij gebrek zal er procedure opgestart worden.

Kan het vonnis nu al gewijzigd worden? Wat zou een rechter hiermee doen? Moet ik opnieuw advocaat raadplegen hiervoor? Is dit een gebruikelijke regeling hoe hij het wil?

Dank u !
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 26 feb 2013 20:31

Wie of wat zou papa verhinderen om gelijke ouder-rechten te bekomen?

Wat de rechter hiermede zou doen is afhankelijk door welke elementen hij wordt afgehouden van een gelijke berechtiging.

Indien u meent dat er voldoende elementen aanwezig zijn, bent u vrij een advocaat te raadplegen, van 'moeten' is geen sprake.

Het lijkt me een zeer ongewone regeling, maar ik neem aan dit voorstel deels tegemoet zal komen aan uw mogelijkheden,
zo niet: kan u alsnog een tegenvoorstel doen, en naar een minnelijke oplossing streven.
Handige documenten voor Personenrecht

Welleke
Topic Starter

#18 , 26 feb 2013 20:44

Ik snap uiteraard dat hij gelijke rechten wil, al had hij dat vorig jaar al kunnen eisen.
Indien ik nog andere tegenvoorstellen heb, kan ik dit dan zelf via brief opmaken naar de advocaat. Er wordt gevraagd om vrijwillig mee te werken. Moet ik dan gewoon bij zijn advocaat akkoord gaan tekenen als ik niet via advocaat wil werken. Of kan ik alsnog de nieuwe regeling laten uitspreken door rechter zodat ik een nieuw vonnis heb. Ik heb vandaag brief ontvangen en moet 1 maart mijn standpunt laten weten.

Of kan ik mijn standpunt best laten opmaken door een advocaat. Ik ben bereid voor bi-locatie maar vind die regeling voor van dinsdag tot donderdag een hele verhuis elke week.

Reclame

duma

#19 , 27 feb 2013 11:34

Niets houdt u tegen om een tegenvoorstel te doen dat u meer gepast lijkt. Dat kan u gerust zelf doen en daar heeft u geen advocaat voor nodig. Let er uiteraard wel voor op dat al wat u daar schrijft door hen gebruikt kan worden. Als u schrijft dat u akkoord gaat met bi-locatie, zal u dit niet meer kunnen terugtrekken, moest het tot een rechtszaak komen.

De regeling die hij voorstelt, lijkt mij trouwens praktisch zéér moeilijk. Neem als vb dat van een 'geen-school-dag'. Dan ga je wisselen om 12h 's middags? Welke werkende mens kan op dinsdag én donderdag om 12h thuis zijn om te wisselen? Dit is ook midden in de week? voor een kind van 3 is dit véél gewissel, midden in een schoolweek die al énorm vermoeiend is. Hier ook een 3-jarige en dat zou gewoon niet gaan. Die is nu al dod op soms, laat staan dat er nog wissels zouden gebeuren.

Wat je kan doen is bijvoorbeeld opbouwen op volgende manier:
nu heb je: van vrijdagavond tot zondagavond om de 14 dagen + elke woensdagnamiddag = 3/14
tot leeftijd van x jaar, bv vanaf na de paasvakantie: van woensdagavond tot zondag de ene week, de andere week enkel woensdagnamiddag = 4.5/14
vanaf leeftijd van x jaar, bv vanaf zomervakantie: van zondag tot zondag = bilocatie. = 7/14

Het tweewekelijks verblijf in de zomervakantie zou ik toejuichen. week/week is echt kort dan, je kan niet op vakantie, je kan zondags nooit iets deftigs doen. Hier ook 2 weken/2 weken in de zomervakantie en dat loopt goed.

Als u bereid bent om bilocatie te doen (wat het recht van het kind en de vader is), probeer er dan onderling uit te komen als dat kan en met 1 advocaat naar de rechtbank te stappen, al is het maar om kosten te drukken. Als het tot een gerechtelijke procedure komt, heeft u grote kans dat de vader zal krijgen wat hij wil en zal het u nog veel geld kosten ook. Als jullie onderling overeenkomen, zal de rechter jullie overeenkomst bekrachtigen. Je kan ook je eigen advocaat nemen en hen samen een akkoordconclusie laten maken. Dan moeten jullie elks nog één keer naar de rechtbank, papiertje tekenen en hup enkele weken later steekt het vonnis in de bus. Sowieso raad ik u aan om alles wat jullie afspreken voor de rechtbank te laten homologeren en niet onderling de regeling te wijzigen.

Iets om over na te denken, uit ervaring:
- Als jullie de week/week regeling laten doorlopen in vakanties (bv kerstvakantie) zal de ene persoon steeds Kerst hebben en de andere persoon steeds Oud/Nieuw. Denk er misschien over na om in de Kerstvakantie een alternerende regeling voor te stellen: de even jaren jij de eerste week, de oneven jaren hij de eerste week. dit zal dan resulteren in het ene jaar week/week en het andere jaar 2 weken/2 weken, maar is misschien de moeite waard om over na te denken? Anders zal er altijd een feestdag zijn die jullie nooit of extreem zelden samen kunnen vieren.

- wat met het kindergeld? Gaan jullie dit ook verdelen?

- fiscaal co-ouderschap?

- Wie koopt wat? Zorgt iedereen voor zijn eigen kledij? Wat met schoenen? Een jas? Als één persoon dat koopt, hoe wordt er dan beslist wat die persoon er aan uit mag geven? Gaat dit voor spanningen zorgen? 'Heeft ze echt zoveel paar schoenen nodig?', 'Moet dat van dat merk zijn?'. Kies dan best voor: ieder het zijne. Lukt het jullie wel om daarin overeen te komen, denk dan misschien aan een kindrekening waar iedereen een bedrag op stort en die dingen van betaald worden. Srpeek dan wel op voorhand heel duidelijk af wat er wél en niet van kan betaald worden. Medicatie? Doktersbezoek? Kappersbezoek?

- op welke dag wisselen tijdens de bi-locatie? Hou er rekening mee: er is géén ideaal moment. Elke moment heeft nadelen, maar ze zijn momenten die echt je leven overhoop kunnen halen, of dat van je kind. Ik denk maar aan:
a) wisselen in een weekend: nooit een volledig weekend, nooit geen weekendje weg
b) wisselen in de schoolweek: na school wisselen, zou ik nooit doen, omdat je dan de andere ouder niet ziet en niet meer communiceert. Alles moet dan ook mee naar schook: als je kind later hobby's heeft, alle schoolboeken voor een week in het middelbaar, kleren? Schoenen?, ....

Welleke
Topic Starter

#20 , 27 feb 2013 15:15

Ik ga mijn standpunt best laten opmaken door een advocaat zodat ik al niets verkeerd ga zeggen. Om samen met zijn advocaat alles te regelen ben ik beetje bang omdat ik en mijn ex partner niet zo goed overeen (zo goed als geen contact). Hij is meer vertrouwt met zijn advocaat en ik ben niet echt een mondig iemand. Ik denk dat het het veiligste en makkelijkste is om ook advocaat te nemen ook al zou dit natuurlijk iets meer kosten.

Ik begrijp niet goed waarom de week week regeling geleidelijk aan moet verlopen. Vorig jaar toen de zomer begon was het ook ineens week week terwijl het daarvoor ook om de 14 dagen was. Waarom nu geleidelijk aan opstarten. De regeling van dinsdag tot donderdag is echt niet te doen. En niet goed voor het kind ook niet. Dit gaat te verwarrend zijn voor haar.

De regeling die u dan voorsteld is dan weer wel een goed voorstel 'tot leeftijd van x jaar, bv vanaf na de paasvakantie: van woensdagavond tot zondag de ene week, de andere week enkel woensdagnamiddag = 4.5/14'.

Hoe het juist zit met het kindergeld. Ik ontvang op dit moment het kindergeld. Kunnen ze dat niet apart storten :-).

Ik opteer uiteraard dat ieder in zijn week alle spullen zelf heeft. Dat er niet veel verhuis is elke week. De dag van wisseling had ik gedacht aan vrijdag. En als er spullen moeten opgehaald worden moet hij eerst langs mijn thuis komen eventueel en dan zo verder naar school. In het weekend wisselen moet je altijd zien dat je op tijd thuis bent voor de wisseling.

Dochter vraagt wel bijna elke dag of haar papa komt en zegt daarna dat de papa niet moet komen enzo. Ik heb al met haar samen iets geknutseld voor haar papa enzo maar ze huilt altijd als ze naar hem moet. Vind dat heel erg. Hoop dat dat zal betere als ze haar papa meer zal zien door de week week regeling. Telkens als ik ze dan ga halen bij haar papa dan vraagt ze aan mij telkens of haar grootmoeder dood is. (Grootmoeder zorgt voor haar als ik werken ben). Vind dit allemaal heel moeilijk om te plaatsen. Als ik dan vraag aan haar wie dit zegt dan zegt ze : Papa. Heb het is gezegd tegen hem maar hij zei dat hij daar niets over zegt. Oke wat moet ik er van geloven? Wat heeft ze gehoord dat ze er ineens over begint.

Bedankt alvast voor antwoorden!

duma

#21 , 27 feb 2013 16:41

Niemand zegt uiteraard dat dit geleidelijk aan moet verlopen. Dit komt meestal voort uit een voorstel van de advocaat. Een geleidelijke regeling heeft namelijk meer kans om goedgekeurd te worden door de rechter én door de andere ouder, omdat het dan niet bruusks is en er ook niet kan geargumenteerd worden dat de band met de vader niet goed is, want op die manier wordt er dan aan die band gewerkt. Hier is er trouwens niets opbouwend geweest, recht van weekendregeling (+ 1 dag) naar bilocatie. Kinderen hebben daar nooit een probleem mee gehad.
U kan dus gerust zeggen dat u de week/week regeling wel ziet zitten, maar dat dit niet geleidelijk hoeft. 't is maar wat jullie overeenkomen :)

Persoonlijk zou ik trouwens ook voor een eigen advocaat gaan. Geeft een geruster gevoel en die heeft geen twee belangen te verdedigen. Sowieso zou ik niet werken met de advocaat van je ex!

Bespreek de dingen die ik als 'stof tot nadenken' heb gegeven, zoals 'wie heeft welke spullen' ook zeker met je advocaat zodat dat ineens in de akkoordconclusie kan worden opgenomen. Anders moet je nog eens een keer terug naar de rechtbank en voor zaken die niet dringend zijn ... En 't kost ook weer geld dan. Of het is de moeite niet om voor naar de rechtbank te gaan en er komt zever en spanning van.

Hier is het trouwens zo, en voor ons werkt dat goed:
- mama houdt het kindergeld (is werkloos)
- fiscaal co-ouderschap
- ieder heeft alle spullen. De kinderen hebben hier dus hun eigen jas, eigen (paren) schoenen, eigen ... Het enige wat over en weer gaat is een klein (leuk) koffertje met daarin het heen-en-weerboekje, de kleren die ze aanhadden toen ze hier aankwamen, steeds gewassen, soms gestreken :), een kaftje met de schoolpapieren van onze stoere kleuter,a en toe een tekening of knutselwerk die ze maakten voor papa of mama, de Kids IDs, de SISkaarten en medicatie indien nodig. Dat laatste kopen we dus niet apart. Degene die naar de dokter gaat, betaalt dat ook en gaat de mediactie halen en die gaat mee naar de andere ouder. Eventuele extra voorschriften gaan ook mee en indien nodig gaat de andere ouder bijhalen, zodat er voldoende is voor de week erna.
- wissel op zondagavond

Laat je weten hoe het verder loopt?

Welleke
Topic Starter

#22 , 27 feb 2013 19:05

Ik laat de afloop zeker weten.

Bedankt voor de goeie tips ;)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 27 feb 2013 23:21

Misschien nog een vermelding dat er rekening dient gehouden met werktijden partijen.
Dat wanneer vb iemand in shiftsysteem werkt dit systeem (op voorhand medegedeeld) dit een wijziging van begin/einde periode kan zijn.
Heb dat regelmatig mee in een overeenkomst laten zetten bespaarde partijen veel onderlinge zever.

Welleke
Topic Starter

#24 , 28 feb 2013 08:59

Ga het zeker opnemen met men raadsman.
Heb nog een vraagje ivm kindergeld. Dit wordt nu aan mij gestort gisteren toen ik dochter ging halen liet hij vallen dat hij het kindergeld niet moet hebben. Ik vermoed dat hij dan wel verwacht dat ik al haar kleren en andere benodigdheden mee geef bij de wisseling.
Is dit normale gang van zake. Of kan ik vragen om kindergeld te delen en ieder zijn spullen in zijn week?

duma

#25 , 28 feb 2013 09:54

Alles is mogelijk en de twee hoeven absoluut niets met elkaar te maken te hebben.

Kindergeld, 2 mogelijkheden: Gaat naar 1 ouder, of wordt verdeeld
Spullen, 100en mogelijkheden, maar 2 grote: 1 ouder voorziet alles, of, iedere ouder voorziet het zijne.

Zoals ik al zei, houdt bij ons de mama het kindergeld, maar kopen wij toch zelf alle spullen. Die twee staan los van elkaar.

In een bilocatie regeling wordt er meesta lwél vanuit gegaan dat elke ouder zélf instaat voor de normale behoeften van het kind. Kleding valt daar zeker onder (je kan toch niet voor een wéék kleding gaan meegeven? Hoeveel reserveoutfits? Welk weer is het? Hoeveel was krijg je dan terug?). Praktisch niet te doen! Waarover valt te discussieren: jassen, schoenen, ... die dingen die ik hierboven ook al opsomde, waar je zeker over moet nadenken én zeker afspraken over moet maken.

Welleke
Topic Starter

#26 , 18 jun 2013 18:09

Hallo,

Hoe lang duurt het ongeveer wanneer je iets hoort nadat het vonnis is uitgesproken. Ben naar de rechtbank geweest en uitspraak zou 12/6 zijn en het zou opgestuurd worden. Nog steeds niet gehoord of ontvangen.

Groetjes

eylis

#27 , 19 jun 2013 10:13

Ineressante info: onderwijministerie is aan het onderzoeken of de "kleuterschoolplicht" opgelegd kan worden vanaf 4 jaar; Dat wil zeggen dat alle kleuters verplicht zullen zijn naar de kleuterschool te gaan: 2 jaar voor de basisschool.
Laat dat misschien al eens weten aan je ex...

duma

#28 , 20 jun 2013 09:11

Bij ons was het vonnis er ook niet op de orginiele datum, 't was met een week uitgesteld. Niets om je ongerust over te maken, maar uiteraard best vervelend.

Welleke
Topic Starter

#29 , 25 jun 2013 13:36

Hallo,

Uitspraak is bekend. Er komt geen wijziging. Zelfs geen uitbreiding. De rechtbank meent dat geen nieuwe elementen worden aangetoond welke in het belang van het kind die aanleiding zouden geven tot wijziging van het vorige vonnis.
De leeftijd is geen element om een wijziging aan te vragen. (enige element van de tegenpartij).

lucgescheiden

#30 , 26 jun 2013 18:23

Ik vrees dat: wanneer u eerder geen bezwaar had tegen een gelijke berechtiging, u er best aan zou doen om u tegenvoorstel toch aan tegenpartij te formuleren. Het zal mogelijk beide partijen de tijd geven om tot rust te komen, in plaats van het risico te lopen tot weerom dergelijk gestress voor de Rechtbank. Een regeling die voor beide partijen een bevredigende oplossing biedt is immers de enige garantie op aanvaarbare leefwereld voor jullie kind. Noch de co-ouders, noch kinderen zijn gediend met een vonnis dat alleen nog meer onmin in het leven roept.
Daarom tracht dit vonnis om te buigen in een doeltreffende communicatie met de andere co-ouder.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”