Fiscaal co-ouderschap

bakkietje
Topic Starter

Fiscaal co-ouderschap

#1 , 10 feb 2013 22:44

Ik had graag onze huidige verblijfsco-ouderschapregeling (vonnins Jeugdrechtbank) omgezet naar een fiscale co-ouderschap.
Echter, ex gaat hier onderling niet mee akkoord. We zullen dus de Jeugdrechter moeten inschakelen.
Of, is vrederechter bevoegd?

Heeft er iemand weet waar ik een voorbeeld-verzoekschrift kan terugvinden aangaande deze kwestie, iemand die me op weg kan helpen, ...?

Of, kan ik een "gewone" brief richten aan de Rechtbank?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 10 feb 2013 23:03

Bij mijn weten, blijft de jeugdrechter bevoegd zolang de kinderen minderjarig zijn.

Er zullen echter gewijzigde omstandigheden dienen te zijn, daar de fiscale voordelen, wellicht
deel uitmaken van de berekening van de alimentatie of; het ontbreken van een alimentatie.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 11 feb 2013 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

bakkietje
Topic Starter

#3 , 10 feb 2013 23:36

Kan ik dan een "gewone" brief richten aan de Vrederechter waarin ik mijn standpunt verduidelijk of dient dit echt via een verzoekschrift te gaan?
Geen idee hoe ik aan een verzoekschrift dien te beginnen

Reclame

lucgescheiden

#4 , 11 feb 2013 20:43

Ik dacht dat rechtbanken in een 'eerste lijn'-voorzien.
Een aangestelde om u in een eerste juridisch advies te voorzien.. deze kan u eveneens informeren inzake verzoekschriften.
In vele gevallen gaat het over het opzoeken van de desbetreffende wettekst die u wil gebruiken om u recht te behalen,
waarna u deze aanpast met de correcte namen.

Let wel: pas indien de kinderen meerjarig zijn, zal de vrederechter bevoegd zijn.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2013 21:57

Wat bedoelt u met fiscaal ouderschap?

http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... tiehuizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#7 , 12 feb 2013 10:49

“Art.374....§ 2...Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen. De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.45.De zaak wordt bij de jeugdrechtbank aanhangig gemaakt : 1. in de aangelegenheden bedoeld in titel II, hoofdstuk II,(=Burgerrechtelijke bepalingen) van deze wet...bij een verzoekschrift ondertekend, al naar het geval door...de vader, de moeder...”(8 APRIL 1965. - Wet betreffende de jeugdbescherming...).

Kopieer de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan in principe dit verzoekschrift indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

defoo

#8 , 12 feb 2013 11:06

Voor fiscaal co-ouderschap geldt dat er gelijkmatige spreiding van verblijf moet zijn !
Is die er niet dan kan je dit voordeel niet genieten ook al heeft de rechter het "fiscale co-ouderschap" uitgesproken !

Terug naar “Echtscheiding”