Wat met de verdeling van het huis

bluemoon
Topic Starter

Wat met de verdeling van het huis

#1 , 22 jan 2013 23:22

Even de situatie schetsen

Onlangs heb ik met mijn echtgenoot besloten om te scheiden met EOT, nu zijn we hier nog volop over alles aan het praten.
Ruzie hebben we niet al is het niet erg aangenaam om nog samen onder één dak te wonen, maar het lukt en dat is het belangrijkste voor nu.
Getrouwd met gemeenschap van goederen.

Huis aangekocht 98' voor € 87 500 , lening loopt nog 5 jaar.
Hij heeft daarboven met eigen geld zo een € 62500 ingestoken aan verbouwingen, dat staat ook beschreven dat dat geld aan hem toebehoort.

Nu proberen we onderling overeen te komen wie wat hoeveel.

Huidig geschatte waarde € 350 000

Zijn visie wat mijn deel zou zijn, helft van de afbetaling € 300 per maand en dit voor een periode van 15 jaar.

Ik ben totaal niet op de hoogte hoe en wat dus vraag ik hier raad hoe ik het beste aanpak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 23 jan 2013 12:13

350 000€ is de gezamelijke pot. eerst de schuld aan de bank eraf trekken. Dan aan uw ex, het geld dat hij er ingestoken heeft aan verbouwingswerken, aan zijn deel toevoegen. uitrekenen hoeveel % 62.500€ is op 87.500€. en dan nu zoveel % in verhouding met 350000€ aan zijn deel toevoegen. Dan is zijn deel in waarde gestegen, zoals de waarde van het huis gestegen is. En de rest is voor beide de helft.
Wanneer u 300€ per maand X15 zou betalen, dan draait u alleen op voor alle intresten welke in het verleden betaald zijn. Wanneer hij gewoon de waarde terugkrijgt dat het huis momenteel waard is - de schuld aan de bank + zijn inbreng van verbouwingswerken procentueel gezien dan krijgt hij zeker de eerlijkste prijs.

Kingfisher

#3 , 23 jan 2013 16:19

Er staat nergens geschreven dat die 62.500€ inbreng bij de verbouwingen een groter eigendomsrecht (en dus een groter deel van de eindkoek) met zich meebrengt. Dus: huis wordt verkocht aan 350K, eerst wordt de bank betaalt (nog uitstaande hypotheek), dan wordt er 62.500€ terugbetaalt aan de man, en de rest wordt netjes in twee verdeelt.

Een tweede mogelijkheid is de 62.500€ te vermeerderen met de inflatie

Een derde mogelijkheid is: het huis was oorspronkelijk 87500 (aankoop)+ 62500 (verbouwing)=150K. Uw man heeft alvast een eerste recht op (62500/150000)=41.6% van de eindsom=145.833. Dus eerst de bank, dan 145.833 voor de man, de rest wordt door twee gedeeld.

Reclame

bluemoon
Topic Starter

#4 , 23 jan 2013 19:52

Alvast bedankt voor jullie snel antwoord.

Bij wie zou ik dit goed kunnen laten uitrekenen, de notaris ?

v950511

#5 , 23 jan 2013 20:13

Als je wil scheiden met EOT en je hebt een eigen huis, is het aangewezen de EOT door een notaris te laten opstellen.

Terug naar “Echtscheiding”