huur ouders aan kind

Lambiek
Topic Starter

huur ouders aan kind

#1 , 21 sep 2007 03:47

Ik woonde samen met m'n vader in de ouderlijke woning. Deze woning was voor 50% eigendom van m'n vader, en 50% van m'n moeder. M'n vader komt te overlijden, ik erf zijn 50% (ouders gescheiden), overige 50% blijft eigendom van m'n moeder. Ik blijf in die woning wonen.

Nu, een paar jaar later, komt m'n moeder opeens met de eis dat ik huurgeld/woonstvergoeding moet betalen voor die afgelopen jaren, sinds het overlijden van m'n vader. Indertijd is hier nooit over gecommuniceerd geweest, laat staan dat er iets op papier staat (bv geen huurcontract ofzo). Ik ben meerderjarig en heb een inkomen.

Heeft een ouder het recht om plots retro-actief van haar meerderjarig kind huurgeld/woonstvergoeding te eisen omdat deze in de ouderlijke woning woonde waarvan zij 50% eigenaar is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
coucoudemalines

#2 , 21 sep 2007 13:59

Ik vermoed dat u de blote eigendom van de 50% van uw vader heeft geërfd, en u moeder het vruchtgebruik ervan heeft.

In principe zou ze dus van u huurgeld kunnen eisen voor die 50%, maar uiteraard slechts vanaf het moment dat hierover een overeenkomst bestaat. Is die er niet, moet u niets betalen maar ze kan u er natuurlijk wel uitzetten.
Hetzelfde principe geldt voor de 50% die ze in volle eigendom heeft.

U zal beiden zelf moeten nadenken of u een uitzichtsloze familieruzie wilt...

Cheerio

CCDM

j.demoor

#3 , 22 sep 2007 11:29

U bewoonde ‘zonder recht of titel’ moeders helft van het huis,zodat zij in dat geval op ieder ogenblik dit ‘precair gedogen’ kan beëindigen.

Voor het verleden geldt : “Art.1315.Hij die de uitvoering van een VERBINTENIS vordert moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...“(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”