Domicilie kindjes

deVirDum
Topic Starter

Domicilie kindjes

#1 , 16 okt 2012 16:23

Beste

Mijn man en ik gaan scheiden. Vanaf 1 nov ga ik op een ander adres wonen. De notaris zal de domicilie van de kinderen bij mij zetten, niet meer bij de papa dus.
Nu is mijn vraag hoe dat gaat met de aangifte op het gemeentehuis voor die wijziging door te geven?
Ook voor de belastingen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 16 okt 2012 16:41

Aangifte van adreswijziging bij de gemeente, is mijn inziens enkel u aanbieden aan het loket.
Maar een schriftelijk goedkeuring van uw man, is allicht wenselijk.
U bezit immers beiden co-ouderschap, en beslissingen omtrent de kinderen dienen dus; aantoonbaar, samen te geschieden.

Het jaar van de scheiding is de belastingsaanslag nog op de gemeenschappelijke inkomsten.
Mogelijk kan hiervan op aanvraag worden afgeweken, maar dit heeft gevolgen voor de belastingsvermindering die
u samen geniet inzake de kinderen...
Ik dacht dat de belastingdienst dit u, weerom op aanvraag, wilt berekenen.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2012 21:54

In principe moet de gemeente de ander ouder aanschrijven die ik dacht 3 weken de tijd heeft om te bevestigen.
Ofwel gaan beide ouders naar de gemeente.

Reclame

Nick13

#4 , 17 okt 2012 00:52

Ik heb vorige week een aangetekende brief van de gemeente ontvangen met kennisgeving van aanvraag tot adreswijziging van mijn 16-jarige dochter. Er wordt mij 15 dagen tijd gegeven om verzet aan te tekenen of met een gerechtelijk dokument te bewijzen dat ik over het exclusief ouderlijk gezag beschik, zoniet wordt mijn dochter op het nieuwe adres ingeschreven.
Echter...de aanvraag is onder begeleiding van haar grootmoeder gedaan en ik ben na overlijden van mijn echtgenote in 2005, exclusief ouder van onze 2 kinderen. Het is een merkwaardige zaak. Als dit wettelijk is toegestaan (advies aub ?), kan ik een kopie van de brief bezorgen (private mail).

roosmuisje

#5 , 17 okt 2012 01:25

Ik heb in 2008 de relatie met de vader van mijn zoontje verbroken. Begin 2009 is hierover een rechtzaak geweest (waar ik niet van op de hoogte was) en iets later dus het vonnis.

Er is door de rechter belsist voor de co-ouderschaps regeling (op zich ok). Maar mijn zoon is ingeschreven bij zijn vader. Deze adreswijziging heeft dus reeds plaatsgevonden, en ik
ben uiteindelijk als moeder van nooit op de hoogte gebracht van deze domicilie verandering.

Kan ik dan even gemeen zijn en de domicilie van mijn zoon weer bij mij zetten? Zonder dat mijn ex nog maar de kans krijgt om verzet aan te tekenen? Want tenslotte hij heeft het ook
zo gedaan en er was toen nog geen vonnis geweest....

duma

#6 , 17 okt 2012 08:22

@roosmuisje Als er een vonnis is, staat daar in waar het kind zijn hoofdverblijfplaats heeft en heeft iedereen zich daaraan te volgen.

@roosmuisje en Nick13: Gelieve niet zomaar iemand zijn topic te kapen. Dat is onbeleefd en onoverzichtelijk. Open zelf een nieuwe en dan krijg je sneller een antwoord.

deVirDum
Topic Starter

#7 , 18 okt 2012 16:33

Bedankt, wanneer kan ik de kinderen op mijn adres laten inschrijven? Wanneer de echtscheiding definitief is of nu al?
Ik verhuis 01/11

lucgescheiden

#8 , 18 okt 2012 16:46

Zonder toestemming van de andere ouder, zal u een toestemming van de rechtbank dienen te bedingen.
Met toestemming van de andere ouder; kan u jullie kinderen onmiddellijk laten overschrijven.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”