Het klikt niet goed tussen mijn dochter en de nieuwe vriendin van papa. Zij is van mening dat het zijn dochter is en zij daar niet voor moet opdraaien.
Ze gaat haar dus nooit brengen of halen van school (ondanks het feit dat ze niet werkt en altijd thuis is).
Zij doet eigenlijk niets voor mijn dochter en gaat zelfs vaak enkele dagen weg als mijn dochter er is.
Hier daarentegen klikt het zeer goed tussen mijn vriend en mijn dochter (voor vaderdag had ze voor hem een tekening gemaakt: je bent mijn papa niet maar ik wou je toch ook een cadeautje geven :-p)
Ondertussen hebben mijn vriend en ik samen een zoontje en ze is gek van haar kleine broertje.
.
belangrijke aandachtspunten: je interpreteert een gezinssituatie (van de papa en zijn vriendin en jullie dochter) subjectief van buitenaf. (je woont daar niet...) en je baseert je op wat jullie dochtertje je vertelt. Dit is géén objectief relevante informatie voor de rechtbank mbt verblijfsco-ouderschap en/of schoolkeuze.
Dat de vriendin niets voor jullie dochter doet is eigenlijk géén relevant punt. Het is de vader die moet vaderen. En de vriendin mag gerust enkele dagen weg gaan als jullie dochter daar is. Dat jullie dochter goed opschiet met jouw vriend is mooi meegenomen maar géén relevant punt in de co-ouderschapsdiscussie. De rechter maakt daar abstractie van. De betrokken partijen zijn de ouders.
De afstand top van de school is wél een belangrijk criterium mbt verblijfsco-ouderschap. Maar dat hebben jullie zelf in de hand.
De vader heeft een punt dat jij er voor gekozen hebt 30 km verder te gaan wonen. als co-ouders van jonge kinderen zou je nooit de beslissing mogen nemen zo ver te gaan wonen. Dan belemmer jij zelf actief de mogelijkheid om verblijfsco-ouderschap te voeren en dat zou wel eens als argument kunnen aangevoerd worden voor de moeilijkheid van de situatie.
De vader is 10 km verder gaan wonen, dat is overbrugbaar. Ik hoop dat je advocaat de abstactie kan maken van de situaite en je emotionele argumenten (mbt de vriendin enz) niet probeert te cultiveren; Maar je objectief informeert dat de slaagkansen voor de zaak van de papa wel degelijk reel zijn.
Overweeg met je partner om eventueel te verhuizen naar de huidige schoolomgeving van je kind (of toch een pak dichter) . Die stelregele had je van in den beginne voor ogen moeten houden, ook als je je huidige partner leerde kennen. Bewuste ouders in (verblijfs)co-ouderschap gaan de eerste 16 jaar van hun leven niet zomaar meer wonen waar ze willen...