echtscheiding+woning

anoniempjee
Topic Starter

echtscheiding+woning

#1 , 15 jun 2007 13:42

hallo,

ik schrijf dit bericht omdat ik benieuwd ben naar de reacties. Mijn ouders liggen in een echtscheiding waarbij ze nu de financiele kant aan het onderhandelen zijn. Mijn moeder woont nog in het huis, met kinderen, mijn vader woont samen met een andere vrouw. Nu doet mijn vader aan mijn moeder verschillende financiele voorstellen waar ik mijn vraagtekens bij heb, omdat ik veel lees en het idee heb dat er dingen niet kloppen.

Mijn moeder heeft geen inkomen, vader is echter zelfstandig ondernemer. Het voorstel is als volgt; mijn vader wordt eigenaar van het huis wat mijn ouders beiden gekocht hebben, en mijn moeder kan dit van hem gaan huren. Nu vraag ik mij het volgende af; het huis is door beiden gekocht en ze zijn nu nog beiden eigenaar. Kan dit recht mijn moeder zomaar worden afgenomen en haar in een positie als huurder plaatsen? Heeft zij geen recht op waarde van het gekochte huis? Zij heeft daar toch ook haar verdiende geld ingestoken toen zij in die tijd nog wel werkte?

Kort gezegd; kan mijn vader zomaar alleen eigenaar van een huis worden waar mijn moeder in blijft wonen, terwijl mijn moeder huurder wordt en dit huis ook heeft betaald?

mvg, c.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 15 jun 2007 13:53

Ik veronderstel dat ze met gemeenschap van goederen zijn getrouwd en dat ze samen een hypotheeklening hebben aangegaan?
Nu als die hypotheeklening nog loopt moet die uiteraard nog afbetaald worden, hier dient dus dan ook rekening mee worden gehouden.

Het eerste wat de echtgenoot moet doen die wilt blijven wonen in het huis, is de mede-eigendom van de andere echtgenoot overkopen. Natuurlijk, want die heeft ook mee betaald aan de hypotheek van de woning en moet hiervoor vergoed worden.
Dus eerst moet een prijs worden overeengekomen voor de verkoop van de mede-eigendom van het huis.
Als die prijs betaald is, dan heeft uw moeder de volle eigendom van het huis, maar dan moet ze het ook nog eens opnieuw registreren bij de notaris en tegelijk kan de hypotheek een bijkomende zekerheid vragen wanneer zij het betwijfelt dat de alleenstaande de lening alleen kan afbetalen (borgstelling door de ouders etc..)

In uw persoonlijke situatie werkt uw moeder niet, en het is daarom misschien onrealistisch dat zij de mede-eigendom kan afkopen omdat ze niet genoeg financi?le middelen heeft. Maar als uw vader die woonst wilt verhuren aan haar, moet hij wel eerst de mede-eigendom afkopen die uw moeder bezit. Als beiden het huis niet willen/kunnen afkopen moet het verkocht worden en wordt de opbrengst gebruikt om de hypotheek af te betalen en wordt de restwaarde verdeeld onder beide echtgenoten.

Hopende u hiermee te hebben geholpen

j.demoor

#3 , 16 jun 2007 12:31

Uw vader kan bij de vereffening-verdeling uw moeders helft van het huis KOPEN.Daarna kan uw vader ZIJN huis aan uw moeder verhuren.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”