mijn moeder en mijn echtscheiding...

Tine
Topic Starter

mijn moeder en mijn echtscheiding...

#1 , 01 jun 2007 15:09

Ben 1,5 jaar feitelijk gescheiden, bedoeling is om met onderlinge toestemming te scheiden. Mijn moeder kan de situatie niet aanvaarden en dreigt met mij alles te ontnemen. Situatie is echter niet simpel: ex-man woont in mijn ouderlijk huis (afkomstig van mijn vader, doch door aanpassing huwelijkscontract aan langstlevende echtgenoot toebedeeld, dus moeder vruchtgebruik en ik blote eigenaar). Moeder woont in ons gezamelijk huis. Het is geenszins mijn bedoeling de woonst van mijn moeder en ex-man te ontnemen. Mijn ex zou onze woonst overnemen en mijn moeder zou er kunnen in blijven wonen, omdat hijzelf in haar huis woont. Ikzelf huur een huis. We hebben 2 kinderen. Volgende vragen:
1) in hoeverre kan mijn moeder mij 'onterven'?
2) kan ze alles toebedelen aan mijn kinderen?
3) kan ik bij haar overlijden aanspraak maken op haar kasbons, moest ze deze aan mijn ex geven?
4) in het kader van mijn EOT: kan ik een woonstvergoeding vragen aan mijn ex (het is geen eigendom van hem, ook niet van mij, maar ik vind het oneerlijk dat ik huurkosten heb en hij ongedwongen verder kan leven)
Zijn er elementen in dit verhaal waar ik zeker moet aan denken?
Dank bij voorbaat voor antwoordje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 jun 2007 15:13

?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan dus zonodig die inkorting vorderen.

?Art.1048.Ouders kunnen de goederen waarover zij het recht van beschikking hebben, geheel of ten dele, bij akte onder de levenden of bij akte van uiterste wil, aan een of meer van hun kinderen geven, MET LAST om deze goederen uit te keren aan de van deze begiftigden afstammende kinderen die reeds geboren zijn en die nog zullen worden geboren, doch niet verder dan in de eerste graad.?(B.W.).

Ik ga ervan uit dat de kasbons titels aan TOONDER zijn.

?Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel?(B.W.).

?Door haar samenleven met de schenker kon de dame zich niet op het bezit als titel beroepen.Dit samenleven maakte het bezit immers dubbelzinnig?(Brussel 17 juni 1996,AJT 1997-98,456).

Uw moeder kan evenwel die kansbons schenken,ook bij handgifte,binnen de grenzen van art.913 B.W. hierboven.De begunstigde dient die schenking dan wel te bewijzen,indien vaststaat dat het om uw moeders kasbons gaat.

Vermits het vruchtgebruik van het huis aan uw moeder toebehoort kan u geen woonstvergoeding vorderen van uw echtgenoot omdat hij bij uw moeder inwoont.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”