onderhoudsgeld vrouw

vraagske
Topic Starter

onderhoudsgeld vrouw

#1 , 23 mei 2007 23:32

Mijn vrouw laat me zitten omdat ik al een aantal jaren ziek ben.

Nu sta ik op invaliditeit en zij houd een mini cr?che open . Officieel heeft ze dus zo goed als geen inkomen daar alle inkomsten bijna vallen onder de forfaitaire onkosten regeling voor onthaalmoeders.
In werkelijkheid heeft ze elke maand zeker een even hoog inkomen als ik.

Kan zij mij verplichten onderhoudsgeld voor haar te laten betalen?
Hoe kan ik dit best aanpakken ?
Wat zijn de verschillende mogelijkheden ?

alvast bedankt voor de reacties !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 28 mei 2007 22:22

Indien jullie via een procedure echtscheiding door onderlinge toestemming (EOT) de scheiding willen regelen, dienen jullie tot een akkoord te komen inzake het persoonlijk onderhoudsgeld. Jullie kunnen afspreken dat geen van beiden in geen enkele omstandigheid persoonlijk onderhoudsgeld betaalt. Of jullie kunnen afspreken dat er in bepaalde omstandigheden persoonlijk onderhoudsgeld wordt bepaald. Ook het bedrag kunnen jullie vrij bepalen.

Drie factoren bepalen meestal het persoonlijk onderhoudsgeld
- Wat is na de echtscheiding een leefbaar inkomen?
- Hoeveel zal het inkomen na de echtscheiding bedragen van de man?
- Hoeveel zal het inkomen na de echtscheiding bedragen van de vrouw?

Op basis van deze factoren kan er nagegaan worden of er onderhoudsgeld dient betaald te worden. En ik herhaal het, in een EOT-procedure dienen jullie over alles een akkoord te bereiken, dus van verplichten is geen sprake.

Hoe je dit best kan aanpakken? Met jouw vrouw hierover praten en nagaan hoe zij denkt over persoonlijk onderhoudsgeld. Wie weet, wenst zij geen persoonlijk onderhoudsgeld en maak je je momenteel onnodig zorgen. Mocht zij de verwachting van persoonlijk onderhoudsgeld wel hebben, dan dien je met haar hierover te onderhandelen. Desgewenst kan je dit onderhandelingsproces laten begeleiden door een bemiddelaar in familiezaken.

Bemiddelaars in familiezaken zijn te vinden via www.juridat.be/bemiddeling of www.bemiddelingvzw.be

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”